Peugeot Sport Rally versenyautók a budakeszi TRT műhelyből

Ha autóval vagy a 22-es busszal a Vincellér utcából bekanyarodunk a városszéli nagy bevásárlóközpont irányába, egy autószalonnak tűnő épület mellett haladunk el, rajta a logo, TRT – Tagai Racing Technology. Ki hinné, hogy ebben az épületben a Peugeot 208 Rally 4-es versenyautói épülnek? Ennek kapcsán kerestük meg Tagai Tamást, a TRT vezetőjét.

Milyen állomásokon át vezetett az útja Peugeot 208 Rally 4 versenyautók építésének az irányába?

„Nem voltam már túl fiatal”, 14-15 éves lehettem, amikor elkezdtem gokartozni. Emlékszem, édesapám – Tagai István 2006–2010 között Budakeszi polgármestere, városunk díszpolgára – segített szerelni, ő vitt a versenyekre, hisz akkor még jogsim sem volt. Ezt a versenyágat fiatalabban, már 7-8 évesen kezdik el a gyerekek. Rövid ideig foglalkoztam ezzel, mivel nem tudtunk elég időt szakítani rá, és megfelelő tapasztalatunk, tudásunk is hiányzott hozzá.

Mi volt a következő állomás?

1994-ben, 20 évesen elkezdtük bátyámmal, Róberttel a rallyversenyzést, és 1999-től indította el családunk a műhely építését az ipari parkban, a Vincellér utcában, mely az alapja lett a későbbi TRT-nek. Már akkor az volt a célunk, hogy majd egy olyan cég működjön a megvalósuló épületben, ahol rally versenyautókat építünk és adunk bérbe a magyar bajnokságra. Ám a magyar bajnokság október végén befejeződik, és csak március végén kezdődik újra, ezért, hogy fenntartható legyen egy vállalkozás, azt a holt időben is ki kell tölteni egyéb munkával. Így lettünk aztán sok éven át független márkaszerviz is a versenyeztetés mellett.

 És közben magyar rally bajnokságot is nyertek a bátyjával!

2000-ben lettünk N-csoportos magyar bajnokok, már a műhelyünkben megépített, összeállított első rally autónkkal, egy Mitsubishi Lancer Evo6-os, 2 literes turbóval.

Még ma is működik az épületben a független márkaszerviz?

Napjainkban már csak nagyon minimális szinten működtetjük a márkaszervizt. Ma már a fő profilunk a rally versenyautók építése. Közben pedig bátyám, akivel sok éven át együtt vezettük a céget, átvette szüleinktől az ugyancsak budakeszi telephelyű Eurolement Kft.-t a Tiefenweg utcában, mely buszmegállók acélszerkezeteinek a gyártásával és egyéb acélipari tevékenységekkel foglalkozik. Az ő idejét most már szinte teljes egészében annak a cégnek a vezetése tölti ki, míg én megmaradtam a versenyautóknál.

Mikor fordult a TRT a Peugeot irányába?

2007-ben kezdtünk először Peugeot-val versenyezni és ezt követően, 2014-ben lett a TRT a keleti régió egyik felében (Szlovákia, Románia, Magyarország) a Peugeot Sport Rally versenyautók forgalmazója és alkatrészeinek viszonteladója.

Tavaly óta pedig már itt, Budakeszin építik a Peugeot 208 Rally 4 versenyautókat!

2020. március 17-én kötöttünk egy négyéves szerződést a Peugeot versenyautók összeszerelésére. Az első karosszériák és az alkatrészek egy része 2020. március 17-én, a járvány okozta lezárásokkal éppen egy időben érkeztek meg. Ez okozott egy nagyobb csúszást az összeszerelésekben, csak az év második felében tudott elindulni a folyamatos munka.

Mik a szerződés feltételei?

A Peugeot küldi a fényezetlen, bukócsövezett, megerősített karosszériát és az alkatrészeket. Mi lefényezzük a karosszériát, összeszereljük az autót, majd kipróbáljuk, megyünk vele 40 km-t kötelezően, hogy működik-e rajta minden, aztán ismét jön egy újabb ellenőrzés, és ennek az aktusnak a végén visszaszállítjuk az autókat Párizsba. Jómagam autó gépészmérnökként és egy másik mérnök kolléga látja el ezeket az ellenőrzői feladatokat.
Havi három autót kell összeraknunk általában, de ha kérik, havi hat autóra is fel kell tudnunk ezt fejleszteni. Ez persze függ egy ilyen járványhelyzetben az akadozó alkatrészellátástól is. Nagyon sok alkatrészből áll össze egy autó, rengeteg a beszállító. Mi magunk is benne vagyunk ebben a nagy beszállítói körben. Érdekességként említeném, hogy egy általunk készített alkatrészből 300 db-ot kiküldünk Franciaországba, melyeket aztán 3 darabonként kapjuk vissza.

Hány órába telik egy-egy autó összeállítása?

Ez függ attól, hogy aszfaltra vagy murvára épített autóról beszélünk, de átlagosan 120 óra környékén.

Hányan dolgoznak ebben a projektben? Mi kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen kvalifikált munkát el tudjon végezni?

Négyen dolgoznak. Itt teljesen más jellegű dolgot követel meg ez a munka, mint a hagyományos autószerelés. Persze az jó, ha van autószerelői alap, végzettség, tapasztalat, de ez egy picit már művészet is. Ezt nem úgy kell elképzelni, mint mikor egy szalagon dolgozik egy ember napi 8 órát, és ugyanazt az alkatrészt rakja be naphosszat ugyanarra a helyre. Ez egy versenyautó, ez egy egyedi dolog! Említhetném például az autó tűzoltó rendszere csöveinek a lehajlítását, amit alapjában kézügyességgel kell megoldani úgy, hogy az szép is legyen! Egy versenyautó sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve, teljesen másképpen működik, mint egy utcai autó. Egy átlagember erre nem is gondol. A legapróbb dolgokra is oda kell figyelni! Minden nagyon fontos! Hogy egy kábelköteg miképpen legyen elvezetve és rögzítve, mert az elszakadhat, vagy egy fémcsövet rosszul rögzítünk és elmegy a fék. Itt fokozottan emberéletekről van szó, hisz a bent ülők 160-170-el mennek a fák között!
Amúgy kifejezetten versenyautó szerelő képzés nincs Magyarországon, mint pl. Franciaországban. Nálunk egy betanítási-, próbaidő alatt derül ki, hogy kik alkalmasak erre a kifinomult munkára.

Milyen célokat tűznek ki maguknak az elkövetkező évekre?

Egy hosszútávú, négyéves szerződést kötöttünk a Peugeot-val. Szeretnénk, ha a folyamatos minőségi ellenőrzés mellett a műhelyünkből kikerülő autók jól vizsgáznának a nagy versenyek világában.

Horváth Jenő

Budakeszi Hírmondó 2021 május

Megosztom a cikket