Közös megoldáskeresés a közlekedés területén

A december elején megtartott fórumon a képviselő-testület tagjain túl Csenger-Zalán Zsolt országgyűlési képviselő és több közlekedés-szakértő, mint Sipos-Timkó Gábor, a Budapesti Közlekedési Központ projektvezetője, Roszkopf András, a BKK tervezője, Jóna Péter, a Budakeszi Közlekedési Munkacsoport vezetője is jelen volt.

A közel 4 órás rendezvényen Csenger-Zalán Zsolt, a térség országgyűlési képviselője az M0-ás körgyűrű tervezett bővítéséről, annak a budakeszieket érintő hatásairól, a város és a Kelenföldi pályaudvar kék buszokkal történő összekötéséről, kötöttpályás fejlesztési elképzelésekről beszélt elsőként.

Ezt követően Ohr Alajos alpolgármester részletesen összefoglalta a budakeszieket érintő, részben megoldott, illetve megoldásra váró közlekedési problémákat. Sipos-Timkó Gábor, a Budapesti Közlekedési Központ projektvezetője a buszsáv bővítési lehetőségeket ismertette. Elmondta, vizsgálják ennek lehetőségét, de számos technikai akadályt még meg kell oldani, és újabb hatásvizsgálatok is folyamatban vannak ez ügyben.

Minden előadó azt hangsúlyozta, hogy a legfőbb feladat továbbra is Budakeszi fő közlekedési útvonalának a tehermentesítése. A Fő utca ugyanis a környező településekből a fővárosba tartók számára – a torlódások ellenére is – a leggyorsabb útvonal. Erre az oda-vissza áramlásnak a csillapítására kell ésszerű és kivitelezhető megoldásokat találni.

A lakosok közül többen is javasolták körforgalmak kialakítását. Válaszként elhangzott, hogy a KRESZ szabályai szerint ez akár még nagyobb torlódásokat is okozhat, épp a budakesziek hátrányára.

A lámpák áthangolása, burkolati forgalmi érzékelők elhelyezése is felvetődött több hozzászóló részéről, amivel kapcsolatban Ohr Alajos alpolgármester elmondta, a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. az országos utak kezelője, így a Fő utcáé is. Az önkormányzat több alkalommal is kezdeményezte új forgalomirányítási rendszer kialakítását, de eddig nem sikerült módosításokat elérni. Több millió Ft-os hatástanulmányokra van szükség, amikkel alátámasztva lehet majd ismételten kérvényezni a Fő utca forgalmi rendjének megváltoztatását. Ezt is szorgalmazni fogja az önkormányzat.

Az M0-ással kapcsolatban elhangzott, hogy az a Fő utca közlekedési problémáját csak enyhítheti, de nem fogja megoldani. Azt is elmondta Csenger-Zalán Zsolt, hogy a Budakeszit is megközelítő nyomvonal megépítésére még nincsenek végleges tervek, jelenleg a hatástanulmányok előkészítése zajlik.

Dr. Győri Ottilia polgármester elmondta, az önkormányzat arra törekszik, hogy módja legyen érdemben becsatlakozni a tervezési folyamatba. Ezért is küldött levelet a polgármester az érintett hatóságoknak, melyben 7 pontba foglalva kérte a város érdekeinek figyelembe vételét. A levelet a fórumon is felolvasták, melyet a www.hirmondo.budakeszi.hu oldalon is elérhetővé teszünk a lakosság számára.

A fórumon elhangzott, hogy bicikli utak megvalósítására is pályázott az önkormányzat, több terv, több lehetséges útvonal is szóba került, de ami első körben – sikeres pályázat esetén kormányzati forrásból megvalósulhat, az Budaörs irányába, a reptérig vezető útszakasz.

A legutóbbi közmeghallgatáson is elhangzott, itt is megerősítették, hogy 2019. elején elindul a kék buszos járatcsalád, 188, illetve 188E jelzéssel, ami csúcsidőben negyedóránként közlekedve Budakeszit összeköti majd az M4-es metróval. Ez a Budaörsi utat érintve a Kelenföldi pályaudvarig közlekedik majd.

A parkolási problémákkal kapcsolatban több kérdés is felvetődött, a legtöbben a nem budakesziek napközbeni itt parkolását kifogásolták, mondván a város mellékutcáit lényegében P+R parkolóként használják, ezzel az ott lakók közlekedését akadályozva. Elhangzott, hogy erre a problémára mindenképpen megoldást igyekszik találni az önkormányzat, több helyen bevezették már a 2 órás időkorlátos parkolást. Ez alól a helyi lakosok havi díjas parkoló kártya megvásárlásával mentesülhetnek, így az óratárcsás helyeken is korlátlan ideig parkolhatnak. A kártya jelenleg 3000 Ft-ért megvásárolható a polgármesteri hivatalban.

A jelenlévők közt egyetértés volt abban, hogy a közlekedési helyzet megoldását nagymértékben segítheti a szemléletformálás, pl. többen használhatnák a tömegközlekedést. Az is szemléletváltás kérdése, hogy kevesebb lesz-e a szabályszegő gépkocsivezető az egyirányú utcákban, illetve, hogy kevesebb lesz-e a gyorshajtó a sebességkorlátozással jelölt útszakaszokon. A rendőrség és a közterület felügyelők jelenlegi létszáma ugyanis nem teszi lehetővé, hogy minden érintett helyszínen állandó ellenőrzést tartsanak.

Megosztom a cikket