Buda környéki körkép

A Buda Környéki Televízió riportere aktuális témákról kérdezte Csenger-Zalán Zsoltot (Fidesz-KDNP), akit hallgatva egészen egyszerűnek és világosnak tűnik minden?

 

Elsőnek a települések adósságának átvételével kapcsolatban elmondta: a belügyminisztérium minden 5000 főnél nagyobb lélekszámú községgel, várossal külön folytat tárgyalásokat. Az adósság átvállalásának mértéke 40?70%-os lehet. Vannak olyan települések, amelyeknek nem volt adóssága, ezeket a kormány különböző eszközökkel támogatni fogja. Vannak olyanok is, akik ki tudnák gazdálkodni a törlesztő részleteket, de azért őket is súlyos 10 milliókkal segíti az állam. Az természetes ? mivel újjászületik az egész önkormányzati struktúra ?, hogy a ?tiszta lapért?cserébe a jövőben felelősségteljesebb gazdálkodást várnak el a településektől. Az egy éven túli hitel felvételéhez például a kormány engedélyére lesz szükség.

Másodszor a közigazgatás átszervezéséről ejtett néhány szót. Még kevés a visszajelzés az új szisztémával kapcsolatban. Zsámbékon járási kirendeltség működik január 1-jétől, korábban ilyen nem volt itt. Hallomásból értesült arról, hogy Budaörsön túlterheltnek tűnik a rendszer. Jobb munkaszervezéssel ezeket ki lehet küszöbölni.

Az iskolák állami átvételével is kisebb problémák adódtak (ki veszi meg a krétát?), de ezeket az apró nehézségek természetes velejárói egy ilyen nagy horderejű átalakításnak. Hogy mennyit spórolnak ezzel a települések? Tulajdonképpen ?pénz az ablakban?, azaz adók átcsoportosítása, bizonyos támogatások megvonása stb. nagyjából kiegyenlítik egymást. Legfontosabb szempont: az oktatás kiegyensúlyozott és egységes színvonalának biztosítása. Ezt szolgálja többek között a szakfelügyeleti rendszer visszaállítása is. ?Valljuk meg őszintén: a magyar iskolák színvonala jelentősen csökkent az elmúlt egy-két évtizedben!? ? fejezte be ezt a témát a képviselő úr.

Nagy port vert fel néhány hete, hogy az agglomerációs településeken a Volánbusz veszi át a közösségi közlekedést. A nemrégiben megtartott egyeztetésen felvázolt megoldás igazából az utazóközönséget nem fogja érinteni, sőt egyszerűbb, áttekinthetőbb és ? nem utolsósorban ? olcsóbb is lehet. Ez lényeges szempont, viszont alkalom nyílik arra is, hogy az egész bérletrendszert hasonlóképpen alakítsák át, mint azt tették Budapesten. Ha ezt nem sikerül megvalósítani, az emberek egy jó része továbbra is autóval fog Budapestre járni, tovább fokozva a zsúfoltságot, szennyezve a környezetet. Jó példaként említette a Biatorbágyon elkezdődő beruházást, ahol 2-300 férőhelyes P + R parkoló létesül. Innen korszerű, ütemesen közlekedő vonatokkal lehet majd eljutni a Déli pályaudvarra.

Visszatekintve az elmúlt 3 évre, legnagyobb eredménynek tekinti, hogy a körzetben nagyon sok oktatási intézmény (óvoda, iskola) épült, ami azt is mutatja, számos család költözik ki a fővárosból, s itt, az agglomerációban nagyon sok gyerek születik. Kiemelkedő létesítmény lesz a Törökbálinton létesülő iskola + sportkomplexum, amely egy több milliárdos projekt. Az állami kézbe kerülés garanciája a szeptemberi tanévkezdetnek.

Mint kormánypárti képviselő szerencsétlennek tartja az ellenzéki MSZP korai kampánykezdetét a jövő évi választásokra. Ennél csak módszerük felháborítóbb: a Ron Webber-i gyűlöletkampány, amely embereket, nagyobb csoportokat állít szembe egymással. Mindez az MSZP-t minősíti. A demagógiával ellentétben mi a tényeket soroljuk fel: a rezsiköltségek 10%-os csökkentését, a családi adózás és az egykulcsos adózás bevezetését, a korábban említett adósságátvállalást és azt, hogy immár két éve 3% alatt volt a költségvetés hiánya, s így lesz ez idén is. Bizony, ha nem történik 2010-ben kormányváltás, azóta már Görögországot is leköröztük volna! Tudomásul kell venni: megváltozott a világ, csak a munka és a teljesítmény viszi előre az embereket ? fejezte be a beszélgetést Csenger-Zalán Zsolt.

 

Szabó Tibor Mihály

A Buda Környéki Televízió rövid összeállításának megtekintéséhez kétszer kattintson az alábbi képre:

Megosztom a cikket