Elkezdődött a Széll Kálmán tér felújítása

Január 12-én kisebb, a közúti és a gyalogos forgalmat érintő korlátozásokkal elkezdődtek a Széll Kálmán tér felújításának munkái.

 

A teljes rekonstrukció 2016 tavaszára fejeződhet be, amelynek eredményeképpen a mai, elhanyagolt csomópont helyén egy új, modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal rendezettebb, akadálymentes és zöld közösségi tér jön létre, Buda közlekedése pedig – a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével összehangolt munkáknak köszönhetően – megújul.

 

A Széll Kálmán tér felújítására mintegy nettó 5,3 milliárd forintos kormányzati, uniós és fővárosi forrás áll a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésre. A 2016 tavaszáig tartó rekonstrukciós munkák több építési ütemben, esetenként kényelmetlenségekkel járó forgalomkorlátozások mellett zajlanak, amelyek miatt a teret érintő vagy keresztező busz- és villamosjáratok közlekedése is több alkalommal változik majd.

 

A jelentősebb közösségi közlekedési változások, főként a villamosforgalmat érintő korlátozások a január 17-18-ai hétvégén kezdődnek, és több ütemben várhatóan nyárig tartanak. A Széll Kálmán tér metróállomás lezárására ebben az időszakban várhatóan egy alkalommal kerül sor, ekkor néhány napig a vonatok megállás nélkül haladnak majd át az állomáson.


A Széll Kálmán tér Budapest egyik legforgalmasabb tere. Állapota az utóbbi években jelentősen leromlott. A régóta esedékes felújítás Tarlós István főpolgármester programjában már kiemelt projektként szerepelt. A fejlesztés érdemi tervezését a Budapesti Közlekedési Központ – a Fővárosi Önkormányzat kiemelt beruházásainak megvalósításáért felelős szervezeteként – 2011-ben az alapoktól kezdte meg, mivel azt megelőzően nem történtek meg a szükséges előkészítő munkák.

 

Az elmúlt évek előkészítési, tervezési, engedélyezési, illetve forrásbiztosítási munkáit követően a beruházás megszerezte az építési engedélyeket. A tér átépítésének költségeit jelentős részben a kormány finanszírozza, az ehhez szükséges támogatási szerződések a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal és a Belügyminisztériummal megköttettek. A teret érintő villamoshálózat felújítása a budai fonódó villamoshálózat projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a felújításához szükséges egyéb munkálatok finanszírozása fővárosi, illetve állami forrásokból történik. A tér teljes felújítására nettó 5,3 milliárd forint áll rendelkezésre.

 

A kivitelezési munkálatok 2015 legelején kezdődtek el. A beruházás eredménye a Széll Kálmán tér mértéktartó, de funkcionális és városképi szempontból teljes értékű megújítása.

 

A felújítás részletei

 

A munkálatok eredményeként új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal jobban használható tér jön létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.

    A projekt részeként

  • Akadálymentes kapcsolatokat hozunk létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcsőt és liftet építünk a Várfok utcai autóbusz-megállók felé.
  • Az utasok szempontjait előtérbe állítva alakítjuk ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat.
  • Csökkentjük az autóbusz-parkolók területének nagyságát. Átépítjük a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tesszük a teret.
  • Megszüntetjük a rendezetlen bódékat, egységesítjük a tér építészeti arculatát, és növeljük a zöldfelületek arányát.
  • Megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.

 

A teret a pályázaton kiválasztott új építészeti-arculati koncepció modern eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel teszi emberközelibbé és jobban használhatóvá. A metrólejárat jelenlegi épülete átalakul, megszűnnek az oldalsó épületszárnyak. A jelenleg szétszórtan elhelyezkedő funkciókat egy új, a tér északnyugati sarkán felépítendő szolgáltatóépületben helyezzük el. A peronok részben fedettek lesznek. A téren áthaladó gyalogosokat a burkolatba rejtett LED-világítású sávok vezetik majd. Törekszünk a tér eredeti funkciójának megtartása mellett a lehető legtöbb zöldfelület kialakítására.

 

A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a maihoz hasonló módon, de részleteiben jobban átgondolva alakítjuk ki. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében kerékpárutat jelölünk ki, mellette MOL Bubi állomást telepítünk.

 

A BKK megbízásából a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. az Építész Stúdió Kft.-vel és a Lépték-Terv Kft.-vel együttműködve készítette el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

 

A tér bontási munkálatai 2015 elején kezdődtek meg. Buda legforgalmasabb tere várhatóan 2016 tavaszára újul meg.

 

Látványtervek

 

szk2

szk3

szk4

szk5

szk6

szk1

 

Forrás: MTI, BKK

Fotók: MTI


Megosztom a cikket