Ki az a közterület-felügyelő?

Egy település életében fontos a ?közterület?, illetve a közterület-felügyelet. De ki is az a közterület-felügyelő, mik a feladatai, milyen intézkedéseket alkalmazhatnak és hogyan is kell a közterületet jogszerűen használni? Bővebben?

A közterületek a település legfontosabb közösségi életterei, amelyek nyugalma, rendezettsége, rendeltetésszerű működése alapvetően meghatározza a polgárok közérzetét, a közállapotokról vallott nézetét és a város ?élhetőségét?. Ezért azt is mondhatjuk, hogy a közterület rendje, a városbiztonság, a közbiztonság egyik legfontosabb összetevője. A települési közbiztonsággal összefüggésben a lakossági biztonságérzet javítása a város-politika meghatározó eleme, mivel a jó közbiztonság vonzza a befektetőket, a tőkeerős vállalkozásokat, ami hosszú távon a település gazdasági növekedéséhez, és ennek nyomán nagyobb közbiztonsághoz vezet.

Törvényi kötelezettség alapján, a közterületi rend és tisztaság biztosítása a települési önkormányzat feladata. Önkormányzatunk, annak polgármesteri hivatala három közterület-felügyelő útján gondoskodik erről.

A közterület-felügyelők alapvető feladata (röviden) az önkormányzat feladatkörébe tartozó közterületi rend és tisztaság ellenőrzése, az épített, és a természeti környezet védelme, meghatározott állategészségügyi feladatok ellátása, valamint közreműködés a település közrendjének és közbiztonságának védelmében. A közterület- felügyelők igyekeznek megakadályozni a szabálytalan parkolást, az egyirányú utcában való szabálytalan közlekedést, a túlsúlyos tehergépkocsival súlykorlátozott övezetbe való behajtást, szintén igyekeznek megakadályozni az illegális szemét lerakóhelyek kialakulását, az üzemképtelen, vagy roncs autókat pedig elszállíttatják. A közterület- felügyelők, a rendőrséggel és a polgárőrséggel együttműködve igyekeznek biztosítani a lakosság nyugalmát, biztonságát, tehát a város közterületeinek rendjéért tesznek meg minden tőlünk telhetőt.

Mielőtt kiderülne (részletesen) hogy kik is azok a közterület- felügyelők és mivel is foglalkoznak, kezdjük azzal, hogy kik nem és mivel nem foglakoznak!

A közterület- felügyelők NEM KÖZTERÜLET- FENNTARTÓK, tehát nincs eszközük és lehetőségük a szemét elszállítására, vagy az utak feltakarítására. Ezért, az ilyen jellegű bejelentésekkel nem hozzájuk, hanem a BVV Kft-hez célszerű fordulni (2092 Budakeszi, Erdő utca 70. telefon: 06 (23) 451-305).

A közterület- felügyelők nem is POLGÁRŐRÖK. A Polgárőrség az ország közrendje és közbiztonsága fenntartásának segítésében, a határőrizetben, a környezet- és természetvédelemben, a veszélyhelyzetek megelőzésében és kezelésében, a társadalmi bűnmegelőzésben való lakossági részvételben, illetve az önkormányzatok és a lakosság közötti bizalom erősítésében, továbbá a helyi közbiztonság közösségi védelme érdekében a lakosok által meghatározott feladatok ellátásában közreműködő, az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezet, illetve ilyen szervezetek szövetsége.

A közterület-felügyelők NEM PARKOLÓŐRÖK, tehát a városi parkolás és a közlekedés rendjének kialakításával kapcsolatos kérdésekben nem tudnak segíteni. Ehhez a Polgármesteri Hivatal Önkormányzati Irodájához kell fordulnia (2092 Budakeszi, Szőlőskert út 21., telefon: 06 (23) 535-710).

Ezek a leggyakrabban jelentkező tévedések, és sok esetben a sok felesleges bosszúság (utánajárás) okozói.

AKKOR, KI IS A KÖZTERÜLET-FELÜGYELŐ?

A KÖZTERÜLET- FELÜGYELŐ Budakeszi Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalán belül az Igazgatási és Szervezési Osztályon dolgozó KÖZTISZTVISELŐ, aki szolgálatának ellátása során HIVATALOS SZEMÉLY. Ez a felügyelők részére fokozott büntetőjogi védelmet, egyben fokozott büntetőjogi felelősséget is jelent. A közterület- felügyelő jogosult és egyben köteles tehát: szabálysértés észlelése esetén annak elkövetőjét visszatartani, személyi adatainak megállapítása céljából igazoltatni, 3-20.000,- Ft-ig terjedő helyszíni bírsággal sújtani, vagy ellene szabálysértési feljelentést tenni!

A felügyelő jogosult Közterület-felügyeleti hatáskörbe tartozó hatósági ellenőrzéseket végezni, a Közterület-felügyelet hatáskörébe nem tartozó szabálysértés észlelése esetén a szükséges intézkedéseket kezdeményezni. A szolgálati öltözék (egyenruha), továbbá a szolgálati igazolvány, és a kötelezően viselendő, egyedi azonosító sorszámmal ellátott felügyelői jelvény igazolja a Közterület-felügyelethez tartozást. Amennyiben a szolgálat ellátása során a hatósági ellenőrzés vagy intézkedés alá vont személy kéri, fel kell mutatni.

A KÖZTERÜLET-FELÜGYELŐK FELADATAI

– A közterületek JOGSZERŰ HASZNÁLATÁNAK, rendjének és a köztisztaságnak védelme. Pl.: a közterület igénybevételének (elfoglalásának), használatának ellenőrzése (konténerek, építkezések, reklámok és hirdetések, útfelbontások) a városi tulajdonú közterületeken; közterületi árusítás törvényességének ellenőrzése.

– Köztisztasági és környezetvédelmi feladatok segítése az ez irányú feladatok végrehajtására hatáskörrel rendelkező szervezet értesítése.

– A város közterületeinek rendjét megbontó, a környezetet sértő, vagy veszélyeztető jogsértések hatékony megelőzése, megakadályozása, megszüntetése, szankcionálása. Pl.: egyes közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése; a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése, így elsősorban a megállás, várakozás szabályaival kapcsolatos kérdések: járdán, tilosban való megállás és várakozás, mozgássérültek részére biztosított helyek használata; alkohol közterületen történő árusítására és fogyasztására vonatkozó tilalom betartásának ellenőrzése; ?kutyaügyek?; üzemképtelen, (?roncs?) autók elszállíttatása.

– Az önkormányzati vagyon védelme,

– Közreműködés az épített és a természeti környezet, a közrend, a közbiztonság védelmében.

A KÖZTERÜLET JOGSZERŰ HASZNÁLATA

Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő- testületének a közterület-használat általános rendjéről, engedélyezéséről szóló – többször módosított – 20/2004. (IV. 22.) Ör. számú rendelete értelmében, a közterületet rendeltetésének megfelelő célra ? a jogszabályok keretei között – bárki szabadon használhatja. A közterület rendeltetéstől eltérő használatához engedély vagy hatósági szerződés kötése szükséges. A közterület- használat engedélyezésével kapcsolatos eljárás önkormányzati hatósági ügynek minősül, melyben első fokon átruházott hatáskörben a polgármester jár el.  Az engedélyezési eljárásban a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

A közterület- használati engedély kérelmeket – formanyomtatványon, mellékleteivel együtt ? a Polgármesteri Hivatal Ügyfélszolgálatán kell benyújtani. A kérelem benyújtása nem jelenti a kérelemben foglalt közterületi tevékenység végezhetőségét. Ezért kérjük, hogy benyújtás előtt tanulmányozza át Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő- testületének a közterület-használat általános rendjéről, engedélyezéséről szóló – többször módosított – 20/2004. (IV. 22.) Ör. számú rendeletét, melyet a www.budakeszportal.hu weboldalon talál meg.

A KÖZTERÜLET-FELÜGYELET/ FELÜGYELŐK TEVÉKENYSÉGÉT MEGHATÁROZÓ JOGI HÁTTÉR

A Közterület ? felügyelet/ felügyelő tevékenységét különböző törvények és rendeletek szabályozzák. A közterület- felügyeletek alakításának, működtetésének és működésének legfontosabb alapjogszabálya az 1999. évi LXIII. törvény.

Tekintettel arra, hogy a Felügyelet/ felügyelő alapvetően egyes szabályok betartását felügyeli – ellenőrzi és szankcionálja megsértésüket, kiemelt jelentőséggel bír a szabálysértésről szóló 1999. évi LXIX. törvény, valamint az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) számú kormányrendelet. A 218/1999  (XII. 28.)  Kormányrendelet, és a Szabálysértési törvény meghatározza azokat a cselekményeket, tevékenységeket és mulasztásokat, amelyek Magyarország területén szabálysértő cselekményeknek minősülnek és ezekkel szemben a közterület- felügyelőnek intézkedési joga és kötelessége van.

A közterület- felügyelői intézkedések végrehajtásának módjáról és eszközeiről a 43/1999. (XI. 26.) BM rendelet rendelkezik. Ez a jogszabály határozza meg azt, hogy a közterület- felügyelő számára milyen intézkedési nemek állnak rendelkezésre, ezeknek az intézkedéseknek a lefolytatásában milyen eszközök állnak rendelkezésére, és ezeket az eszközöket miként alkalmazhatja.

Ugyancsak gyakran kerül elő az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (közismert nevén: KRESZ), hiszen a közlekedés rendje kisebb fokú megsértésének (pl. járdán való szabálytalan várakozás, vagy mozgássérültek részére fenntartott hely szabálytalan elfoglalása, de a tilosban való megállás és várakozás is) szankcionálása a már említett 218/1999. (XII. 28.) számú kormányrendelet előírásai szerint Közterület ? felügyeleti/ felügyelői hatáskörbe tartozik.

Főképp, a szabálytalankodó autósokat érintő ?helyszíni bírságolás? részletes szabályait a 10/2000. (II. 23.) BM tartalmazza.

A fentebb felsoroltakon kívül, a közterület- felügyelet/ felügyelők tevékenységét ? a helyi önkormányzati rendeleteket nem számolva ? további közel 50 jogszabály határozza meg.

A ?közterület? témakör legfontosabb helyi önkormányzati rendeletei:

Városunkban is sok problémát okoz az állattartás, ezen belül is az eb tartás szabályainak megsértése. Sajnos gyakori eset, amikor a futtatott eb gazdájától távol kerülve rátámad másokra. Ez nem csak akkor jogsértő, ha a kutya meg is mar valakit, hanem akkor is, ha csaholásával, támadó magatartásával megrémíti, félelmet kelt. A kutyasétáltató ekkor persze csodálkozik, hogy a mindig kedves és veszélytelen ebe ilyen „galádságra” vetemedett. Éppen ezért fontos, hogy valamennyien ismerjék, és betartsák a helyi állattartás szabályait!

Fontos jogszabály a helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról, valamint az ültetési /telepítési/ távolságról szóló jogszabály, amelyet a Budakeszi Képviselő- testület a város köztisztaságáról, az azzal kapcsolatos kötelességekről, és jogokról alkotott.

A Város területének túlnyomó része erdő, illetve zöldterület és kertes családi ház.  Régóta problémát jelent a kerti avar és hulladék égetése.  A családi, valamint a hétvégi házak kertfenntartási, növényzetgondozási munkái során keletkezett kerti avar és hulladék égetésének szabályait helyi jogszabály határozza meg.

A Budakeszin lévő parkok, pázsit, liget és zöld terület megmaradása érdekében alkotta meg a Képviselő- testület a zöldterületek védelméről és használatáról szóló rendeletét.

Ha építkezéshez nem elég az udvar az építőanyag számára, árusítani szeretne, vagy üzlete kínálatát  szeretné bemutatni,  akkor  azt  csak  engedély birtokában teheti  meg.  A városi közterületek jogszerű használatának szabályai a közterület- használat általános rendjéről, engedélyezéséről szóló rendeletben találhatóak meg.

A vállalkozói/versenyszférában fontos a termék, szolgáltatás megfelelő marketinge és a reklámozása. A nagyközönség számára szóló reklámok elhelyezésének színtere szintén legtöbbször, a közterület. A közterületi reklámok elhelyezésével kapcsolatos előírások a reklámhordozók és hirdető berendezések elhelyezéséről szóló helyi rendeletben találhatók.

A KÖZTERÜLET – FELÜGYELŐ ÁLTAL ALKALMAZHATÓ INTÉZKEDÉSEK

– figyelmeztetés,

– a szabálytalan állapot megszüntetésére való felszólítás,

– igazoltatás,

– helyszíni bírság kiszabása,

– távollévő gépjárművezetővel szemben helyszíni bírság kiszabása,

– feljelentés,

– tetten ért jogsértőnek az elbírálásra jogosult hatóság megérkezéséig történő visszatartása,

– elkobzás alá eső dolog átvételi elismervény ellenében történő visszatartása.

Amennyiben a figyelmeztetés, vagy a felszólítás nem jár eredménnyel, a felügyelő a jogszabályban meghatározott további intézkedést köteles megtenni.

Amennyiben a távollevő gépjármű vezetőjével szemben kezdeményezett helyszíni bírságolási eljárás közben az adott jármű vezetője a járműhöz visszaérkezik, akkor helyszíni bírságolási eljárásként folytatható az intézkedés.

Uzsoki Gábor

Megosztom a cikket