Hó hullott az égből a nyár közepén
Havas Boldogasszony Katolikus Templomunk búcsúja egyben Budakeszi Búcsúja is.
Római katolikus templomunkat, Havas Boldogasszony tiszteletére szentelték fel, ezért augusztus ötödikét követő vasárnapon ünnepeljük a búcsú napját. Idén, augusztus 9-én is folytatódott az 5 éve felélesztett hagyomány, miszerint a templom búcsú napja egyben az egész település ünnepe is.
A 10 órai ünnepi szentmise után a közös ünneplés ezúttal a templom és a Szent László Ház közötti térre és az udvaron folytatódott. 11 órakor hullani kezdett a hó.
A legenda szerint a 4. században Liberius pápa (352. május 17. – 366. szeptember 24.) idejében az örök városban egy János nevű gazdag patrícius és felesége elhatározták, hogy vagyonukat a Szent Szűznek ajánlják fel. A Szent Szűz álomban megjelent a házaspárnak és tudtukra adta, hogy azon a helyen, amelyet másnap hó fog borítani, templomot kell emeljenek tiszteletére. A Szűzanya e szentélyét ezért Havas Boldogasszony bazilikának is nevezik. A felépített bazilikát Szent III. Szixtusz pápa (432. július 31. – 440. augusztus 18.) díszítette remek mozaik képekkel annak emlékére, hogy az efezusi zsinat 431-ben hittételként hirdette ki Szűz Mária istenanyai méltóságát.
Budakeszin ezúttal is volt gyermek-foglalkoztató, kirakodó vásár, agapé, térzene és jókedv.
Szervezők: Budakeszi Város Német Önkormányzata
Közreműködnek: Budakeszi Hagyományőrző Kör Asszonykórusa, Dalárdája, valamint Fúvószenekara.
A helyszínt biztosította: Budakeszi Városi Polgárőrség
Fotók: Balczó Kornélia és Borda Mihály
FOTÓGALÉRIA ITT.
Mi a búcsú?
A magyar nyelvhasználatban több fogalmat jelöl a búcsú szó. A templomszentelést /Kirchweih/ és a zarándoklatot /Wallfahrt/.
Ezenkívül a büntetés elengedését is jelenti.
A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint:
„A búcsú Isten színe előtt a már megbocsájtott bűnökért járó ideig tartó büntetés elengedése. A hívek a meghatározott feltételek teljesítése után elnyerhetik az Egyház segítségével azt a kegyelmet, melyet a szentek érdemeikkel megszereztek és ebben részesíti tagjait.”
A búcsú részleges vagy teljes, attól függően, hogy részlegesen vagy teljesen megszabadít a bűnök ideig tartó büntetésétől. A búcsú elnyerhető élők és holtak számára egyaránt.
A búcsú az Egyházon keresztül érkezik. Az Egyház a Jézus Krisztustól kapott oldó-kötő hatalom következtében közbelép a keresztény ember érdekében és neki megnyitja Krisztus és a szentek érdemeinek tárházát, hogy az irgalmak Atyjától kiesdje a bűnökért járó büntetések elengedését. Ily módon az Egyház nemcsak segítségére akar sietni a keresztényeknek, hanem őket az irgalmasság, szeretet és bűnbánat cselekedeteire ösztönzi.
Mivel a tisztulás útját járó elhunyt hívek is ugyanannak a közösségnek, vagyis a szentek közösségének tagjai, mi is segíthetünk rajtuk, megszerezve számukra búcsúkat, hogy ezek következtében a bűneikért járó ideig tartó büntetésektől megszabaduljanak.
A templombúcsú egyházközségünk szép és fontos ünnepe, ezért vegyünk részt a szentmisén hálát adva templomunkért, egyházközségünk élő és elhunyt tagjaiért! Ajánljuk önmagunkat, közösségünket és hazánkat Havas Boldogasszony oltalmába!
Néphagyomány
A magyarországi néphagyományban a templombúcsú az asszonyok számára pihenőnap volt, amelyen se sütni, se mosni nem lehetett. Az ünnepi ebéd azonban fontos tartozéka e jeles napnak. Budakeszin ekkor került az asztalra az azévi jércékből készített rántott csirke. A család tagjai és a meghívott vendégek az asztal közösségének örömeiben is részesültek. Így vált a búcsú ünnepe teljessé.
Források: A Katolikus Egyház Katekizmusa, a MKPK honlapja, Katolikus Lexikon, Magyar Néprajzi
Lexikon, Wikipedia, Merkl Hilda: Budakeszi évszázadai, Wudigess, Budakeszi