Dr. Pócza Péter – Összegzés és tervek

Komoly kihívás volt 4 évvel ezelőtt dr. Pócza Péter számára az intézményvezetői pályázat nyerteseként belevágni a Budakeszi Egészségügyi Központ felépítéséhez, városunk egészségügyi szakellátásának fejlesztéséhez. Önkormányzatunktól minden támogatást megkapott és megkap továbbra is a szakmai munkájához, amelynek egyik kiemelkedő eredménye a szakrendelések állami normatív támogatásának elnyerése volt.
 

Négy éve vezeti az akkor újonnan létrejött Budakeszi Egészségügyi Központot. Akkor még állami normatív finanszírozás sem volt, és a szakrendelések száma is a töredéke volt a mostaninak. Pár hónap múlva pedig már újabb épülettel is bővül a BEK. Tud ehhez hasonló sikertörténetről az országban?

Pócza Péter: Nem tudok hasonló történetet, biztos vagyok benne, hogy egyedülálló egészségügyi fejlesztés valósult meg Budakeszin. Ehhez szükség volt a „csillagok együttállására”: a kormányzati szándékra, az önkormányzati elhatározásra és az intézmény részéről az elköteleződésre. Budakeszi Város Önkormányzata évekkel ezelőtt elhatározta, hogy helyben szeretne a lakosoknak minőségi egészségügyi szolgáltatásokat nyújtani. Ennek az elképzelésnek a keretein belül 2018 nyarára elkészült a rendelőintézet felújítása, melyben helyet kapott az alapellátás (felnőtt háziorvosi rendelés, gyermekorvos, fogorvosi alapellátás, Védőnői Szolgálat és orvosi ügyelet) és létrejött a Vérvételi Pont. 2018 szeptemberében Budakeszi Város Önkormányzata elindította a neurológiai szakrendelést, melyet a reumatológiai szakrendelés követett immáron 2019 januártól (még magánellátás formájában). A járási központban fontos szakellátási céllal, 2019. január 24-én bejegyeztette az önkormányzat a saját intézményét: létrejött a Budakeszi Egészségügyi Központ, mint a Magyar Államkincstárnál bejegyzett költségvetési szerv.

Mindeközben pályázatot adtunk be a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által finanszírozott szakrendelések beindítására a NEAK Többletkapacitás Bizottságához (NEAK TBB-hez), míg az eszközpark fejlesztését az Egészséges Budapestért Program (EBP) pályázatból kívántuk megvalósítani.

Türelemmel vártuk a NEAK Többletkapacitás Bizottságának döntését, hogy bővíthessük szakrendeléseink számát, és teljeskörű, NEAK-finanszírozott ellátással szolgálhassuk Budakeszi Járás betegeit. Közben az Egészséges Budapest Program keretében elnyert támogatásból jelentősen bővítettük az eszközparkot, egyeztettünk a leendő orvosokkal, munkatársakkal, amint lehetőségünk nyílik rá, újabb és újabb szakrendeléseket indítunk.

2020. április 6-án megszületett a Budakeszi számára nagyon kedvező döntés: 21 szakellátás, új kapacitásként jelenhet meg Budakeszin. Közel 220 millió Ft éves NEAK finanszírozás, 428 szakorvosi és 120 nem szakorvosi óra… 1 év alatt be kell indítani valamennyi rendelést, különben elveszik a kapacitást. 2020. augusztus 1-től megkötöttük a NEAK finanszírozási szerződést és egy év alatt valamennyi szakellátást beindítottunk.

Miközben szakrendeléseinket beindítottuk, egyre több nehézséggel néztünk szembe: Covid-19 járvány, oltópontok létrehozása, megyei kórház szakmai irányító szerepe, egészségügyi szolgálati jogviszony. Összességében úgy látom, hogy egy igazi sikertörténet szemtanúi lehettünk itt, Budakeszin

Mi jelenti a legnagyobb kihívást most, az újabb épület átadása előtt? A bontás előtt álló régi tüdőgondozóbol kiköltöztetni az ottani szakrendeléseket? Milyen átmeneti megoldások születtek? Meddig kell átmeneti megoldásban gondolkodni?

P. P.: Csodálatos új épülettel bővül a Budakeszi Egészségügyi Központ. Méltó körülmények közé kerülnek a szakrendelések, illetve a legfontosabb: szinte minden szakrendelésnek saját rendelőhelyisége lesz! Veszítünk egy épületet: a volt tüdőgondozó épületét lebontják, ez némi nehézséget jelent. Folyamatosan egyeztetünk a kivitelezővel és Budakeszi Város Önkormányzatának műszaki csoportjával, szeretnénk a lehető legkevesebb kellemetlenséggel (mármint betegeink és dolgozóink felé) megoldani a szakrendelések átköltöztetését. Készülünk egy „vészforgatókönyvvel” is: a mozgásterápiás részleg, ha mindenképp szükséges, helyet kaphat az Erkel Ferenc Művelődési Ház alsó szintjén lévő tornateremben. Jelenlegi információink szerint áprilisban elkészül az új rendelő, megtörténik a bontási munka, illetve a közmű bekötések, engedélyezések is sínen vannak, legkésőbb május, júniusban szeretnénk véglegesen birtokba venni az új épületet. A szükséges eszközök, orvosi mobíliák beszerzését folyamatosan végezzük, illetve a szükséges informatikai fejlesztést is megvalósítottuk. A Kormány 11 millió Ft támogatását Budakeszi Város Önkormányzata és a Budakeszi Egészségügyi Központ egyéb pályázati pénzből egészítette ki, így új defibrillátor és autokláv is helyet kap az új épületben. Azt tudom ígérni, hogy nagyon jó szakemberek, méltó környezetben és modern eszközökkel várják a kedves betegeket az új szakrendelő épületében is.

Milyen további kihívások, tervek vannak, jönnek a BEK fejlesztésével kapcsolatban, meddig, hova lehet tovább bővülni?

P. P.: Az elmúlt időszak a statisztikával, a 2022-es év lezárásával telt. A járóbeteg ellátásban három paraméter jellemzi egy szakrendelő működését: az esetszám (hány esetet láttunk el), a beavatkozások száma (mennyi mindent csináltunk a megjelent betegekkel) és a pontszám (mennyi finanszírozást kapunk az elvégzett beavatkozásokért). Minden mutatóban kimagaslóan teljesítettünk! 2021-ben 25 800 esetet láttunk el, ez 2022-ben 33 700 volt, ez kb. 30%-os emelkedés. Napi közel 200 beteg fordul meg nálunk, főként Budakesziről. 2021-ben 130 000 beavatkozást végeztünk, 2022-ben 163 000-et, ez kb. 25%-os növekedés. NEAK-finanszírozásunk

2021- ben 220 millió Ft volt, ez 2022-ben majdnem 350 millió Ft-ra nőtt.

2022- ben elértük a teljesítésünk határát és mindezt egy átlagfinanszírozási környezetben! Minden négyzetmétert és rendelési percet kihasználtunk, ezért is várjuk az új szakrendelő-épületünket. Nagyon köszönöm a kollégáim munkáját és a hozzánk j elentkező szakemberek türelmét is köszönöm. Bővítjük a sebészeti ellátást, proktológiai szakrendelést indítunk, bővítjük a belgyógyászat, diabetológia, reumatológia, bőrgyógyászat szakrendeléseinket. Pulmonológiai szakrendelést (spiromet-ria és allergiavizsgálat) szeretnénk indítani az Országos Korányi Pulmonológiai Intézettel együttműködve. Nagyon sok tervünk van a következő évre is, azt remélem, hogy a 2023-as év még az eddigieknél is sikeresebb lesz.

Mik az igazi sikertörténetek a különböző ellátási körökön belül, amire különösen büszke intézményvezetőként? A HR oldal vagy a felszereltség? Gondolom, mindkettő…

P. P.: Természetesen a kollégáimra vagyok a legbüszkébb! 2019-ben ketten voltunk orvosok dr. Kaszás Nóra neurológus főorvos asszonnyal, és két asszisztens, Za-chár Lászlóné Teca és Ipacs Marika segítette a munkánkat. Most, 2023 februárjában közel 70 kollégánk van a Budakeszi Egészségügyi Központban – mi vagyunk a régió egyik legnagyobb munkáltatója! Kitűnő szakembereket sikerült idecsábítani: elhivatott, a szakmájukban kimagasló tudással rendelkező szakorvosaink vannak. Azt gondolom, hogy 2022-ben eljutottunk oda, hogy mindenki elismeréssel tekint az elért eredményeinkre, magáénak érzi és mindenki büszke, hogy a Budakeszi Egészségügyi Központ dolgozója lehet. Azt gondolom, hogy egy magas presztízsű intézmény részei vagyunk. Ez egy fontos mérföldkő, hiszen így tudunk előre lépni, magas színvonalú ellátást biztosítani.

Az eszközparkot a kormány és Budakeszi Város Önkormányzatának anyagi segítségével alakítottuk ki, pár éves, kimagasló minőségű eszközökkel dolgoznak a kollégáim, természetesen, elengedhetetlen ez is a magas színvonalú ellátáshoz, de meggyőződésem, hogy a humán erőforrás a titka egy jól működő intézménynek.

Mindig vannak elégedetlenek, kritikus felhangok a lakosság részéről, hogy túl kevés ez vagy az, túl sokat kell erre vagy arra várni… De alapvetően nagy az elismertsége a BEK-nek a budakesziek körében… Erre, gondolom, a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordítanak, hogy megfelelő legyen a kommunikáció, a pácienseknél való kapcsolattartás.

P. P.: A kommunikáció a lakossággal nagyon fontos, törekszünk, hogy minél kényelmesebben értesüljenek az elérhető szolgáltatásokról. Igyekszem mindenhol és mindenkinek hangsúlyozni, hogy mi nem valami helyett, hanem valami mellett jöttünk létre. Mi új kapacitásokat jelentünk a meglévők mellett. Ugyanúgy elérik az eddig megszokott betegutakat – a Kapás utcai rendelőt vagy a János Kórházat -, mi nem ezek helyett jöttünk létre, hanem új kapacitásként ezek mellett nyújtunk extra szolgáltatásokat a különböző szakrendeléseinken, melyeket öt rendelőben érhetők el a Fő utca 179-ben, illetve egy külön telephelyen érhető el a diete-tika, a bőrgyógyászat és a neurológia: ez a Fő utca 85., és a mozgásszervi részlegünk a Fő utca 98-ban – a volt tüdőgondozóban. A rendeléseink korlátját a hely szűke jelenti, minden lehetséges időt, helyet kihasználunk. Több platformon is kapcsolatba léphetnek velünk: időpontfoglalásra az alábbi lehetőségek közül választhatnak betegeink:

1. ek.budakeszi.hu – UNIVERZO ONLINE FOGLALÁSI RENDSZER;

2. E-mail/Messenger – elküldi a számát és visszahívjuk;

3. Telefon: 10 és 16 óra között a +36-20-361-5017^ és a +36-20-362-7065^ számokon;

4. Személyesen: 10 és 16 óra között 2092 Budakeszi, Fő utca 179.

A közeljövő fejlesztése, hogy telefonközpontot hozunk létre, de természetesen ehhez szükséges az új rendelő megléte, helyhiány miatt a telefont kezelő, kitűnő adminisztrátor kolléganőinket, Évát és Lujzát sem tudjuk elhelyezni.

Voltak félelmek, hogy a szakellátások kikerülnek a helyi, önkormányzati felügyelet alól, központi irányítás alá vonják országosan. Ez a veszély elhárulni látszik?

P. P.: A szakellátások helyben történő kiépítésében, fejlesztésében teljes mértékben egyetértettünk az előző és a jelenlegi egészségügyi kormányzattal. Prof. dr. Horváth Ildikó és dr. Takács Péter egészségügyért felelős államtitkárok egyaránt képviselték ezt az egészségügyi rendszerszemléletet. Úgy gondolom, hogy kitűnő kapcsolatokat ápolunk a szakpolitikai vezetőkkel, a helyben található országos intézményekkel, a megyei kórházzal és a környező szakrendelőkkel. Fontos a napi szintű kapcsolat, az együtt gondolkodás, ezért is volt megtisztelő, hogy felkért az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) az alapellátási és szakellátási kérdésekkel, illetve fejlesztésekkel foglalkozó testületébe.

Az elmúlt időszakban többször áttekintettük a központi irányítás kérdéskörét dr. Győri Ottilia polgármester asszonnyal és Menczer Tamás országgyűlési képviselővel. Saját meglátásom szerint a helyi egészségügyi infrastruktúra és egészségügyi szervezés erősségét jelenti, hogy helyi szinten ilyen kimagasló támogatást kap Budakeszi Város Önkormányzatától, szívügye polgármester asszonynak az egészségügy, ez nem pótolható Budapestről. Jelenleg vizsgálja a kormány az önkormányzati fenntartású szakrendelők átvételének lehetőségét, továbbra is kitartok álláspontom mellett: helyi szinten mindenképp fontos a részvétel a Zsámbé-ki-medence lakosságának egészségügyi ellátását érintő kérdésekben.

A legközelebbi tervek közt szerepel a helyi mammog-ráfiai vizsgálati központ, szakrendelés létrehozása. Ez valóban hamarosan megvalósul?

P. P.: 2021-ben EMMI támogatással – Budakörnyéki Egészségprogram – elvégeztük a lakosság haláloki statisztikájának felmérését: megállapítottuk, hogy a megelőzhető halálokok között kimagasló helyen szerepel az emlő rosszindulatú daganata. A diagnosztikai hozzáférés és a várólisták csökkentése érdekében dr. Győri Ottilia polgármester asszonnyal közösen egy emlőcentrum felállítását tűztük ki célul. A projekt részeként létrejönne a mammográfiás szűrőállomás, emlő UH-vizsgálóállomás és emlő aspirációs cytológiai/core biopsziás vizsgálóállomás.

2022 februárjában megigényeltük dr. Müller Cecília tisztifőorvos asszonytól (Nemzeti Népegészségügyi Központ) a mammográfia készüléket, írásban jeleztük, hogy a kiszerelésre szánt mammográfia készüléket fogadni tudjuk, rendelkezésre áll a humán erőforrás, be tudjuk indítani a szakrendelést, szűrést. Két kitűnő radiológus szakorvos: dr. Giese Krisztina és dr. Varga Erika főorvos asszonyok, valamint Sebestyén Zsuzsanna, illetve Rontó Beatrix radiológiai szakasszisztensek várják a Budakeszi Emlőcentrum elindulását.

Technikailag egy bonyolult kérdésről, projektről beszélünk, amiben számos hivatal és a szakrendelő – Országos Atomenergia Hivatal, Érdi Járási Hivatal, ÁNTSZ, NNK, Budakeszi Polgármesteri Hivatal, Budakeszi Egészségügyi Központ – együttműködése szükséges, speciális műszaki igényeknek kell megfelelnünk. Jelenleg a rendelőhelyiségek megfelelő műszaki kialakítását végezzük el és a szükséges engedélyeket szerezzük be, engedélyezési eljárásokat bonyolítjuk le, illetve informatikai fejlesztéseket végzünk a mihamarabbi indulás érdekében. Várhatóan több hónapot is igénybe vesz még az Emlőcentrum elindítása.

Mindenképpen szeretném elmondani, hogy a célunk a minden igényt kielégítő emlőcentrum létrehozása: lehetőség lesz a mammográfiás vizsgálatra – korszerű mammográfia segítségével -, az emlő UH-vizsgálatára, biopsziás és aspirációs cytológiai mintavételre. Igyekszünk a pácienseket végig kísérni, menedzselni a kezdetektől az onkosebészeti ellátásig.

Milyen változást jelent majd ez a központ a mostani állapothoz képest?

P. P.: Bővül az egészségügyi ellátás, szélesítjük a palettát, a finanszírozási keret megvan az Emlőcentrum beindításához, de természetesen a NEAK-szerződésünket is érinti a változás, egy komoly fejlesztés valósul meg. A készüléket be kell jelentenünk, és elő kell készülnünk a népegészségügyi szűrés elvégzésre is. Ezúton is köszönöm a társszervek kimagasló támogatását, segítségét a terveink megvalósításában.

Ha újabb négy év múltán újra beszélnénk, mit gondol, mire lenne akkor a legbüszkébb, amiről beszámolna a budakeszieknek? Mik a távlati tervek? Egy helyi mentőállomás például?

P. P.: Megtisztelő a kérdés, de idén, 2023-ban lejár az intézményvezetői megbízatásom. Nagyon szeretek a Budakeszi Egészségügyi Központért dolgozni, és úgy érzem, hogy nem fejeztük be a munkát, így benyújtom majd a pályázatomat az újabb ötéves ciklusra. Pályázatomban kifejtem majd fejlesztési elképzeléseimet, illetve a meglévő struktúra finomhangolásában kialakított elgondolásaimat. Az alapellátási orvosi ügyelet átalakítása kapcsán mindenképpen fontosnak tartom a Járási Sürgősségi Alapellátási Központ megteremtését egy kapcsolódó mentőállomással, illetve terveim között szerepel a diagnosztikai célú fejlesztések megvalósítása, megszervezése.

Köszönöm az interjút!

Sükösd Levente

Budakeszi Hírmondó 2023. március

Megosztom a cikket