Tehetségnap a Prohászka Gimnáziumban

A Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium megrendezte az iskola első, nagy izgalommal várt Tehetségnapját.

 

Az iskola a Nemzeti Tehetség Program keretén belül 479 000 Ft támogatást nyert az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt „A hat vagy nyolc évfolyammal működő középiskolák tehetségsegítő programjának támogatására” kiírt pályázaton (pályázati azonosító NTP-KKT-B-13-0007).

Az iskola is kiemelt feladatnak tekinti a tehetséggondozást. Tanáraink a tanév kezdetén szakmai továbbképzésen foglalkoztak a tehetségazonosítás kérdésével, majd számos egyéni és csoportos tehetséggondozó foglalkozást indítottak a tehetség fejlesztésére és segítésére, és nagy lelkesedéssel készültek a tanév során megvalósítandó feladatokra.

 

Diákjaink indultak iskolai és egyházmegyei vers-és prózamondó versenyen, sakk-, rajz- és környezetvédelmi versenyeken. Iskolai, egyházmegyei és országos tantárgyi tanulmányi versenyeken vettek részt matematika, fizika, biológia, kémia és földrajz tantárgyakból, angol és német nyelvből, valamint hittanból. Felsorolni is sok lenne a sportversenyeken elért előkelő helyezéseket aerobik, kézilabda, röplabda és atlétika sportágakban.

 

Rendkívül fontos, hogy munkánk során értesüljünk mások jó gyakorlatairól, és hasznosítani tudjuk azokat, ezért 2013 decemberében csatlakoztunk a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács kezdeményezésére létrejött országos tehetségsegítő hálózathoz, és regisztrált tehetségpont lettünk.

 

Tehetségnap – 2014. április 23.

 

A reggeli közös ima után az 5-7. évfolyam és a 8-12. évfolyam külön programokon vett részt.

 

Az iskola aulájában Bajor Péter, a Matehetsz (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) elnöke tartott előadást a 8-12. évfolyamos diákoknak a mindenkiben rejlő tehetség kibontakoztatásának egyéni felelősségéről és öröméről, majd a szülőkkel beszélgetett a konferenciateremben arról, hogy milyen módon nyújtson segítséget egy szülő, mivel ösztönözheti legjobban gyermeke fejlődését.

 

Nagy érdeklődés, a tanárok részéről pedig komoly felkészülés előzte meg a Tehetségnap következő részét, ahol gondolkodásfejlesztő táblás játékokkal ismerkedtek és játszottak a diákok és tanárok.

 

Ezt követően az iskola aulájában tehetséges diákjaink prezentációit néztük és hallgattuk meg.

Három 9. évfolyamos diák (Balczó Botond, Bótyik Barabás és Bernacchini Dániel) történelmi  projekt munkájának eredményét mutatta be: a közlekedés történetét érdekes szemszögből  és kitekintésekkel dolgozták fel.

 

Szokatlan témájú és érdekes beszámolót hallhattunk Kisgyörgy Balázstól, aki modellezéssel foglalkozik. Aprólékosan felépített járműveit a valóságban is bemutatta, majd elkészítésük rejtelmeibe is beavatott minket.

Lackfi Margit, aki végzős hallgatónk, és az idén az OKTV döntőjébe is bejutott biológiából, csatlakozott a Kutató Diákok Mozgalmához. Mentora segítségével a rákkutatásba is bepillantást nyert, most saját erőből megszerzett tudásáról, a tudományos kutatás módszereiről tartott igen érdekes előadást.

 

Kungl Zsigmond 11.-es diákunk, aki egy bibliai részletet, a tékozló fiú történetét dolgozta fel rövid filmjében, címe: Lk15,11-32. A filmet másnap bemutatták a Helikoni Ünnepségek 2014. Középiskolások művészeti versenyén is, ahol bronz minősítést kapott.

Végül Kokas Nikolett, a gimnázium művészettörténet tanára számolt be egy több tantárgyat érintő projektmunkáról, melyet a tanárok és diákok együttműködésével valósítottak meg. Témája a nyolcszög volt, melyet vizsgáltak a geometriában, megfigyelték a nyolcszög alapú bazaltorgonákat a természetben, majd az orgonára írt zeneművek ihletésében szín-forma-zene hármasát tükröző rajzokat alkottak.

A Tehetségnap egyik kiemelkedő pontja volt, amikor Balogh Zoltán tanár úr kihirdette a nyári tehetségtáborba utazó diákok névsorát, és az április 22-i Föld napja tiszteletére kiírt pályázat nyertesei is megkapták díjukat, egy színpompás zöldség- és gyümölcskosarat.

 

A nap záróeseménye a Helikon Ünnepségekre készülő kórusunk és színjátszó csoportunk előadása volt. A kórus egyébként ezüst, a színjátszók pedig bronz minősítést kaptak a versenyen.

 

A sokoldalúan tehetséges Lackfi Margit által írt színdarab a Görög Ilona balladát dolgozta fel Jámbor Erzsébet tanárnő rendezésében. Előadásukat előzőleg már bemutatták a Nemzeti Színházban, a Balladaünnep című pályázat gáláján is. (http://www.nemzetiszinhaz.hu/balladaunnep)

 

A tehetséggondozás szempontjából az idei tanév kiemelkedő fontosságú lezárása az iskola első tehetségtábora lesz.

 

Első Prohászka Tehetségtábor 2014. június 23-26.

 

A saját eszközök felhasználása mellett figyeltük a pályázati lehetőségeket is, és indultunk a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok tehetségsegítő programjait támogató pályázaton, ahol a Nemzeti Tehetség Program keretén belül támogatást nyertünk az Első Prohászka Tehetségtábor megvalósítására is.

 

A 4 napos komplex tábort június végén rendezzük meg Kincsesbányán, a tehetséggondozás során kiválasztott 8-10. évfolyamos diákok részvételével.  A diákok egyéni és csoportos együttműködéssel, a tantárgyi kereteken túllépve egy adott terület természettudományos térképét készítik el. Az alapvető kompetenciák fejlesztése mellett ökológiai szemléletet alakíthatnak ki az élet szentségének tiszteletben tartásával, egymás munkájának tiszteletével.

 

A tudományos eredmények bemutatásához korszerű kommunikációs és prezentációkészítő technikákkal is megismerkednek diákjaink, hiszen a természettudományos tehetséggondozás kapcsán sem szabad megfeledkezni az anyanyelvi, szociális, és digitális kompetenciák fejlesztéséről, amelyekre minden diáknak – érdeklődési körtől függetlenül – szüksége van.

 

A tábor eredményeiről a későbbiekben beszámolunk.

A Buda Környéki Televízió által készített felvétel megtekintéséhez kattintson az alábbi képre:

 

Megosztom a cikket