Budakeszi Vároháza tervezője az új Széll Kálmán teret is megálmodta

A Főváros és a BKK egyik kiemelt fontosságú közös projektje újabb állomásához érkezett: 2012. december 11-én kihirdették a tér újratervezésére kiírt urbanisztikai és építészeti tervpályázat eredményét. A pályázat célja az volt, hogy a Széll Kálmán tér vonzó és korszerűen kialakított köztérré váljon amellett, hogy továbbra is betölti Közép-Buda legfontosabb közlekedési csomópontjának szerepét.

 

 

 

Az I., II. és XII. kerület főépítészei, a Magyar Építész Kamara, a Magyar Építőművészek Szövetsége, a Magyar Mérnök Kamara, a Főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő 11 tagú bírálóbizottság Finta Sándor fővárosi főépítész elnökletével, Vitézy Dávid BKK vezérigazgató részvétele mellett döntött a nyertes pályázóról, akinek feladata lesz a tér építészeti tervezési feladatainak elvégzése, együttműködve a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel mint a közlekedéstervezésért felelős generáltervezővel.

A pályázati kiírást 63 tervező csapat és egyéni építész vette ki; a 2012. november 13-i határidőig 23 pályamű érkezett be. Valamennyi pályamű értékelhető és bírálható volt, adminisztratív okból kizárásra nem került sor. A bírálóbizottság értékelési szempontjai az alábbiak voltak:

  • Funkcionális szempontból hosszú távon is megfelelő, magas építészeti színvonalú együttes jöjjön létre, mely szervesen illeszkedik környezetéhez és a közlekedési útvonalak működésének rendjéhez.
  • A győztes pályamű legyen időben és a költségek terén reálisan megvalósítható.
  • A terv feleljen meg a környezettudatosság követelményeinek mind az építés, mind az üzemeltetés terén.
  • A tervek legyenek áttekinthetők, érthetők és az előírások szerint megítélhetők.

 

 

 

 

A pályaművek bírálata során egyértelművé vált, hogy bár a Széll Kálmán tér a jövőben is Bel-Buda legjelentősebb intermodális csomópontja marad, rekonstrukciója révén egyben vonzó városi köztérré is kell válnia. Ugyanakkor az is látható volt, hogy nem érkezett be olyan pályamű, amely a kiírásban megfogalmazott tervezési koncepciót teljes egészében meg tudta volna valósítani, a terület egészére komplex, kifogástalan megoldást tudott volna javasolni. Ennek ellenére a bírálóbizottság számára a pályaművekben kirajzolódtak az elhelyezésre, a városszerkezeti kapcsolatokra, a tervezett épületek tömegformálására, a közlekedési hálózat kialakítására és több egyéb részlet megoldására a lehetséges, megfontolásra érdemes változatok. Egyértelművé vált, hogy nem életszerű követelmény a jelenlegi szabályozási előírásokban szereplő 40%-os zöldfelületi arány és a P+R parkoló létesítésének kötelezettsége.

 

 

A pályaművek díjazására és megvételére bruttó 22.000.000 forint állt rendelkezésre. A zsűri a pályaművek nagy számára és a pályázati kiírásban meghatározott feladatok súlyára tekintettel úgy döntött, hogy az első öt pályaművet részesíti díjazásban, és további kettőt tart megvételre érdemesnek.

  • I. díj (8.000.000 Ft): 14. sorszámú pályamű ? Építész Stúdió Kft. és Lépték-Terv Kft. (Fialovszky Tamás, Hőnich Richárd, Keller Ferenc, Félix Zsolt, Sólyom Benedek, Nagy Iván, Szakács Barnabás, Liziczai Sándor, Jedlicska Gergő, Kenéz Gergely)
  • II. díj (6.000.000 Ft): 1. sorszámú pályamű ? Sagra Építész Kft. (Sajtos Gábor, Oroszlány Miklós, Páll András, Virág Péter)
  • III. díj (2.500.000 Ft): 16. sorszámú pályamű ? Balázs Mihály Építész Műterme Kft. és Építészkohó Kft. (Balázs Mihály, Tarnóczky Tamás Attila, Falvai Balázs, Török Dávid, Pelle Zita)
  • IV. díj (2.000.000 Ft): 18. sorszámú pályamű ? Build Logic Kft. (Brósz Csaba Botond, Király-Salgó Borbála, Kontra Dániel, Huszár Tamás, Fischer Bence, Kápolnás Gergely)
  • V. díj (1.700.000 Ft): 20. sorszámú pályamű ? A1 Építész Iroda Kft. (Fazakas Bálint, Kürtösi Péter)
  • megvétel (900.000 Ft): 3. sorszámú pályamű ? Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Kar, Kert-, és Szabadtérépítészeti Tanszék (Gergely Antal, Almási Balázs, Balogh Péter István, Jámbor Imre, Hutter Dóra, Baji Hajnalka, Fekete Orsolya, Orosz Ádám, Reith Anita, Kerekes Bence, Kétszeri Ádám, Sipos Andrea, Zsigmond György)
  • megvétel (900.000 Ft): 8. sorszámú pályamű ? Zsuffa és Kalmár Építész Műterem Kft. (Kalmár László, Zsuffa Zsolt, Mihály Eszter, Kronavetter Péter)

A győztes terv könnyed eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálja és humanizálja a teret. A metrólejárat épületét kibontja, áttekinthetővé teszi, az oldalsó épületszárnyakat bontásra javasolja. A feljárat közelében helyezi el a BKK ügyfélszolgálatát is.

A perontetőkkel, a Várfok utcai rézsűben lévő forgalmi épülettel, illetve a legmagasabb pontra helyezett kávézóval a teret határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszi. A tér belső, védett magjából minden irányban szabad átjárást biztosít, a burkolatba rejtett LED-világítású sávokkal vezetve a gyalogosokat. A Várfok ucta felé rézsútosan kialakított mozgólépcsővel teremt kapcsolatot. Kevés, de minőségi tárgyat helyez el a téren, melyek egymás hatását erősítik (rozsdamentes acélkazetta, pad, rejtett pontfények stb.).

A pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein helyezi el, árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve. A rézsűket megtartja, így a teret délkeleti irányból hangsúlyos zöld kerettel zárja. A téren belül nagyobb összefüggő zöldfelületet nem alakít ki, a villamosvágányok füvesítését reálisan megvalósítható módon csak a Szilágyi Erzsébet fasor és a Krisztina körút felé javasolja.

A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a mai állapothoz hasonló logikával, de részleteiben finomítva javasolja elhelyezni. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében javasol kerékpárutat, amely mellett ?bubi? állomást is elhelyez.

Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. a fenti megoldások továbbfejlesztésével, a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva, a Főmterv Mérnöki tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Az építészeti és a közlekedési tervek együttes leszállítása 2013 végén várható az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően, így 2014 tavaszán  kezdődhet meg az építkezés. A tér felújítására közel 4,2 milliárd forint áll rendelkezésre a központi költségvetésből biztosított támogatás, fővárosi források, valamint a teret érintő ?budai fonódó villamos? projekt európai uniós forrásainak felhasználásával.

A tervpályázat zárójelentése

Az I. helyezett (14. sorszámú) pályamű

A II. helyezett (1. sorszámú) pályamű

A III. helyezett (16. sorszámú) pályamű

A IV. helyezett (18. sorszámú) pályamű

Az V helyezett (20. sorszámú) pályamű

A megvételben részesült 3. sorszámú pályamű

A megvételben részesült 8. sorszámú pályamű

 

BKK

Megosztom a cikket