Meghosszabbodik a fogaskerekű vonala

A Normafa rehabilitációjának szerves része a tömegközlekedési kapcsolatok bővítése és racionalizálása. Ennek legfontosabb eleme a fogaskerekű vonalának meghosszabbítása a Széll Kálmán tér és a Normafa felé, ami közvetlen „autómentes” elérést teremt Buda legforgalmasabb csomópontja és leglátogatottabb pihenőövezete között.

 

Műszaki szempontból is rejteget különlegességet a fogaskerekű vasút meghosszabbítása. Az alsó és a felső végállomástól is tervezett továbbépítések ugyanis sík vagy kis meredekségű terepen zajlanak majd, így itt fölösleges lenne a fogasléces meghajtást alkalmazni, mert csak drágítaná a kivitelezést, és lassítaná a járműveket. Ezeken a szakaszokon hagyományos, szakszóval adhéziós villamosként jár majd a hivatalosan amúgy is 60-as villamosnak számozott fogaskerekű.

 

 

Néhány éve budapesti közlekedési szakemberek még azt állították, hogy lehetetlen az ilyen vegyes üzemű vasút, akkor sem volt igazuk, de mára szerencsére elfogadottá vált a terv.Azért is érdemes most belevágni, mert a jelenleg látható járműveket lassan időszerű cserélni, így az új kocsik már a vegyes, villamosokkal kompatibilis üzemre is alkalmas, alacsony padlós kivitelben készülhetnek.

 

A fogas kirándulójáratnak készült 140 éve, azóta viszont beépült a budai hegyvidék, így előtérbe került a mindennapi használat. Ezt azonban sokkal jobban szolgálná, ha a jelenlegi alsó végállomástól, a János-kórháztól eljutna a közeli fontos csomópontig, a Széll Kálmán térig. Mivel ott megy villamossín, csak a végállomás átalakítására és az új járművekre van szükség.

 

Más természetű a felső hosszabbítás, ott új pálya épül majd a megújuló Normafáig, hogy kiszolgálja az itt lakókat, és nem utolsósorban, hogy a kirándulók közül többen válasszák a hegyvidék megközelítésére a közösségi közlekedést. De ezen a fennsík jellegű terepen is fogasléc nélkül készítik a pályát, egy szakaszon a Gyermekvasút mellett.

 

Forrás: Origo.hu

Kép: MTI/Simó Endre

Térkép: Vonatosszeallitas.hu

Megosztom a cikket