Első Prohászka-tehetségtábor

A Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium idén először szervezte meg 8-10. osztályos diákjai számára a tehetségtábort. A táborra az iskolaév vége után, de még bőven az érettségi időszakban, június 23-25. között került sor, a tábor helyszíne a Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzata fenntartásában lévő Kincsesbányai Ifjúsági Tábor, amely Székesfehérvártól nem messze, festői környezetben fekszik.

 

A tábor elsősorban a természettudományok iránt érdeklődő diákokat várta. Megvalósítása azért volt lehetséges, mert a 2013/2014-es tanév során az iskola Tehetségpont lett, így lehetőségünk nyílt pályázni a tábor anyagi támogatására. A hat vagy nyolc évfolyammal működő középiskolák tehetségsegítő programjának támogatására kiírt pályázaton nyertünk 479 000 Ft támogatást.

 

 

Június 23-án indultunk útnak az iskola elől – a buszút azonban nem volt zökkenőmentes, a szó szoros értelmében, hiszen Fehérvár után már épphogy döcögtünk az autópályán, és kisebb csoda volt, hogy végül is megérkeztünk a táborhelyre. A szállásunk nem a faluban, hanem Kincsesbánya mellett, a Fehérvárcsurgói-víztározó partján volt, így alig foglaltuk el szobáinkat, máris leszaladtunk a tó partjára, hogy megcsodáljuk a gyönyörű panorámát, és megkezdjük az ismerkedést a minket körülvevő táj növény- és állatvilágával.

 

A tábor egyik fontos eleme volt ugyanis a növény- és állattan, amely a környező erdőkben, ligetekben, árterületen, tóparton, vízben élő állatok és növények megfigyelését, gyűjtését, rendszertani besorolását jelentette. Diákjaink órákat töltöttek el azzal, hogy vaskos növényhatározókat böngésztek egy-egy különlegesebb faj után kutatva, vagy éppen mikroszkóppal vizsgálták a tó legapróbb élőlényeit. A természet ezernyi csodáját megvizsgálva, az órán tanultakat felhasználva szélesítették látókörüket, teremtették meg a tapasztalat és az elmélet egyensúlyát, természetes közegükben figyelték meg az élőlényeket, és olyan kísérleteket végezhettek a szabadban (pl. a tóvíz kémiai összetételének vizsgálata), amelyre iskolai keretek között nincs sem lehetőség, sem idő. A diákok esténként vízfestékkel és tussal rajzot készítettek a legszebb példányokról, és saját növényhatározót is összeállítottak. A biológiai kísérletek egyik csúcspontja a kedd délutáni halboncolás volt, amelyet Török Csaba igazgató úr saját kezűleg végzett, így a diákok saját szemükkel láthatták a hal anatómiai felépítését, amelyről eddig csak a könyvben olvastak.

Nem a biológia volt azonban az egyetlen természettudományos tárgy a táborban. A kémiáról már említést tettünk a kísérletek kapcsán, ezt a biológiától nehéz volt elválasztani, de a tó vize mellett más folyadékok, pl. a tej kémiai összetételét is megvizsgálták diákjaink. Fontos szerep jutott még a földrajznak. A diákok folyamatosan figyelemmel kísérték a szállás mellett elhelyezett időjárás-vizsgáló készüléket, és megfigyeléseikről naplót is vezettek. Megnézték több terület (erdő, vízpart, mező) talajszerkezetét, leástak egészen a talajvízig, így vizsgálva az egyes rétegeket. Emellett a földrajz iránt érdeklődő diákok kis csoportokban a szállás közvetlen környezetének térképét is elkészítették. A térképkészítést komoly terepmunka előzte meg, amelyre mérőszalaggal, szögmérőkkel, iránytűvel, négyzetrácsos lapokkal felszerelkezve vonultak ki a kis felfedezők.

A térkép elkészítésében a földrajzosoknak a matekosok csoportja is segített. Talán a matekosok munkája volt a legkevésbé látványos, de annál kitartóbb, hiszen különböző versenyfeladatokat oldottak meg szinte pihenés nélkül, és még a nyolcadikosok is a főgimnazista versenyek feladatsorait böngészték három napig lankadatlan szorgalommal. Emellett persze részt vettek a többi csoport munkájában is, a földrajz mellett a fizikai kísérleteknél is segédkeztek, valamint rajzos gondolattérképükben kreativitásukról és művészi képességeikről is tanúbizonyságot tettek.

 

 

A fizikus szekció leglátványosabb kísérlete talán a saját készítésű hőlégballonok feleresztése volt. Kedden, vacsora után az egész tábor kivonult a tározó melletti gátra. Volt, aki lelkesen, volt, aki szkeptikusan, hogy megtekintsük: hogy repülnek föl a hurkapálcikákra szerelt nejlonzacskók. A hurkapálcikák kereszteződésénél vattacsomót helyeztek el, ezt alkohollal leöntötték, majd meggyújtották a vattát, és az így keletkező forró levegőnek kellett volna felrepíteni a ?ballont?. Sajnos az erős szél miatt csak a sokadik próbálkozásra, egy szélvédett zugban sikerült felrepíteni egy ballont, de a kísérlet így végül ? a fizikusok nagy örömére ? sikeres volt. A csillagászoknak azonban nem volt túl jó kedvük, hiszen már második este szerelték össze, majd szedték újra szét a külön a tábor számára vásárolt csillagászati távcsövet, ugyanis az időjárás aznap este sem kedvezett az ég kémlelésének. A fizikai kísérletek sorába tartozott a szerda esti tábortűz is, hiszen a tüzet különféle kezdetleges módszerekkel, nem pedig gyufával gyújtottuk meg.

A természettudományok mellett a tábor programjában helyet kapott némi szóbeli és írásbeli kommunikációs gyakorlat is ? helyben rögtönzött disputa-csoportunk lelkes tagjai bemutató vitát tartottak a lelkes nézőközönségnek ?, a gondolattérképek elkészítése mellett pedig néhány diák a Prezi-program használatába is beletanulhatott.

A tábort csütörtök délelőtt az eredmények bemutatása zárta, majd az olykor-olykor borongós idő ellenére jó hangulatban és eredményes munkával eltelt három nap emlékével indultunk haza. Reméljük, jövőre is lesz Tehetségtábor a Prohászkában, és ez a kezdeményezés hagyománnyá válik!

Köszönjük Vajnovszky Judit igazgatóhelyettes asszony és Balogh Zoltán tanár úr (táborvezető) kitartó munkáját és lelkesedését!

 

 

A tábor megvalósulásához hozzájárult:

Nemzeti Tehetség Program

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

 

 

Megosztom a cikket