Budapest sem marad ki a fejlesztésekből – Vitézy Dávid a Mandinernek

Budakeszi közlekedési fejlesztéséről is nyilatkozott a Mandinernek Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
 
Hogyan tervezik összekötni az agglomerációs vasúti hálózatot a buszközlekedéssel?
Két dolgot kell tisztázni. Egyrészt vannak olyan területek, ahol nincs vasút, és belátható időn belül nem is lehet, ilyen például a Zsámbéki-medence és Budakeszi térsége. Ezeken a helyeken szeretnénk átfogó buszsávfejlesztést, hogy a buszok gyorsan tudjanak bejutni a városba. Másrészt ahol van kötött pálya, ott el kell érni, hogy a Volán ráhordjon a vasútra. Ennek az intézményi akadálya nemrég megszűnt, hiszen a MÁV-ot és a Volánt egy cégbe vonták össze, és arról is született kormánydöntés, hogy 2022-től fokozatosan tarifaközösséget vezessünk be: egy bérletet lehet használni a buszra és a vonatra, így egy vidéki utas könnyebben be tud jutni Budapestre. Ennek a központi régióra vonatkozó koncepciónak a kidolgozása már zajlik a BFK és a MÁV együttműködésében. De ahogy a vasút egyre nagyobb szerepet vállal Budapest közlekedésében, mind tarthatatlanabb lesz a fővárosi és az állami rendszerek közötti intézményi elkülönülés. A legtöbb európai nagyvárosban regionális közlekedési szövetségek működtetik a közlekedést, ennek kialakítása lehet nálunk a logikus következő lépés.
 
Budapest gépkocsi-közlekedésének régi vitás ügye az M0-s autópálya. Van bármilyen esélye, hogy körbeérjen a körgyűrű?
A 10-es és a 11-es út közötti szakasz megépítésében van egyetértés, a tervezés zajlik, az előttünk álló évtizedben ennek létrehozására van elhatározás. A nyugati szektor ma valóban nem szerepel a hivatalos tervek között, és nem is tartom reálisnak, hogy egyhamar megépüljön. Azontúl, hogy ezt nagy hosszban alagútban kellene vezetni, a forgalmi modellek azt mutatják: könnyen az lehet a vége, hogy még többen akarnak majd kiköltözni a budai hegyekbe, mert könnyű lenne a városba autózni – ez újabb kiköltözést generálna a budai zöld agglomerációba, ami, ahogy mondtam, nem cél. Tény, hogy még ha a legjobb tömegközlekedési rendszert valósítjuk is meg, továbbra is lesznek, akik kocsiba ülnek. Az utóbbi tíz évben negyedmillióval lett több autó a fővárosban és az agglomerációban, ez brutális szám. Ezt a fajta növekedést nem bírják a közútjaink, tehát a legfontosabb, hogy megállítsuk a gépkocsiforgalom növekedését Budapesten.
 
Megosztom a cikket