Budakeszi lakossági fórum – a BFK vezérigazgatójának beszámolója

„Tegnap Budakeszin az új autóbuszsáv megépítéséről tartottunk lakossági fórumot, polgármesterek, országgyűlési és helyi képviselők, aktív civilek és persze a legfontosabb résztvevők, a környéken élők jelenlétében. Részletesen bemutattuk a buszsáv, az összekötő út és a P+R terveit, amellyel kapcsolatban az érdeklődők elmondhatták véleményüket és kérdéseket tehettek fel. Ezúttal is köszönöm a megjelenteknek az aktív részvételt és az érdeklődést a beruházás iránt. A találkozón részt vett Győri Ottilia Budakeszi polgármestere, Pokorni Zoltán a XII. kerület polgármestere, hozzászólt többek között Deltai Károly Telki polgármestere, a Budakeszi Dugóhúzó képviselői és Menczer Tamás államtitkár is. Minden döntéshozónak külön is köszönöm, hiszen sokat tettek azért, hogy az új buszsáv megépüljön, és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megkezdhette a terveztetést.
 
🚌 Budakeszi és az egész Zsámbéki-medence számára ma a közlekedés az egyik legfontosabb rendezésre váró probléma. Ez az egyetlen terület a budapesti agglomerációban, ahová kizárólag autóbusszal lehet eljutni az egyéni közlekedési módok mellett, nincs kötöttpályás megközelíthetőség és kerülőutak sincsenek. Budakeszire és a környékbeli településekre, így Telkire és Pátyra mindössze egy kétsávos, szűk keresztmetszetű út vezet. Ebből adódóan rendszeresek és folyamatosok a forgalmi torlódások, amelyek a közlekedők és a közelben lakók életét egyaránt megkeserítik. Budakeszi felől egy irányban naponta 12 ezer autó lépi át Budapest város határát, ugyanakkor még a mostani körülmények ellenére is 16 ezren utaznak autóbusszal. Vagyis jelentős az igény az emberek részéről a közösségi közlekedése, éppen ezért elfogadhatatlan, hogy a Volánbusz kék és fehér járatai dugóban álljanak. Ha most nem teszünk valamit, akkor még rosszabb lesz a helyzet, hiszen, mint azt a fórumon elmondtam, 2010 óta negyed millióval lett több autó Budapest környezetében, és a fővárosból 80 ezer ember költözött ki egy év alatt az agglomerációba.
 
🖋 A kormány tavaly novemberben döntött arról Fürjes Balázs es Menczer Tamás államtitkárok javaslatára, hogy 586 millió forintot biztosít az új buszsáv megépítésének az előkészítésére. A BFK a közbeszerzési pályázat eredményeképpen az UVATERV Zrt.-t bízta meg a tervezéssel, a munka idén nyáron megkezdődött. Az új autóbuszsáv építésének célja, hogy a közösségi járművek csúcsidőben versenyképesek legyenek az egyéni közlekedéssel szemben, ehhez egyrészt meg kell építeni szakaszonként az autóbusz sávot, átépíteni a kereszteződéseket, és intelligens jelzőlámpákat kell forgalomba helyezni. Ezek révén a mai elképzelések szerint az átlagos 42 perces, a rosszabb reggeleken 50 perc fölé kúszó menetidő Budakeszi és a Széll Kálmán tér között 28-30 percre csökkenthető.
 
🌄 A fenntartható közlekedés előnyben részesítése a célunk, és az eddigi felméréseinkből az derült ki, hogy az autósok 71 százaléka váltana, ha gyorsabb lenne a busz, és lennének P+R parkolók. Márpedig jelenleg az autóbuszközlekedés nagyon lassú, Budakeszi belterületén ősszel mindössze 7-9 kilométeres a 22-es autóbusz óránkénti átlagsebessége. A forgalmi modellezésünk 20 százalékos növekedést mutat az új autóbuszsáv megépítésével, a kérdőíves felmérésünk alapján a válaszadók 88 százaléka tartja fontosnak a menetidő csökkentését. Ebből adódóan például azt javasoljuk, hogy a buszsáv elkészülte után ismét hozzuk létre a gyorsjárati 22E buszokat, hiszen, ha ki tudjuk emelni ezeket a járatokat a torlódásból, már előrébb leszünk. A fórumon részletesen ismertettem, hogy hol és milyen irányban építenénk buszsávot az épített és természeti környezeti adottságok figyelembevételével. Mindez azt jelenti, hogy a lehető legkörültekintőbben járunk el a tervezés és a beruházás idején, vagyis például fák csak ott lesznek kivágva, ahol erre mindenképpen szükség lesz, és sehol nem lépünk a Pilisi parkerdő területére. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a leterített új aszfalt a lehető legkisebb zajterhelést adja, és keskeny forgalmi sávokat építünk.
 
🏗 A részletes tanulmányterv már a rendelkezésünkre áll, most döntést kell hoznunk a további tervezésről, amelyhez nagy segítséget nyújtanak azok az észrevételek, javaslatok és kérések, amelyek a fórumon elhangzottak. A környezetvédelmi hatástanulmány jövő év elejére készülhet el, őszre meglehetnek a kiviteli és engedélyezési tervek. A kivitelezési tendert 2023-ban szeretnénk meghirdetni, és még ugyanabban az évben megkezdődhet a beruházás, az új létesítmények 2025-ben készülhetnek el. Lényeges ugyanakkor az is, hogy ezzel a beruházással együtt szükséges elvégezni a csapadékvíz-elvezető csatornák létesítését és a rossz állapotú vízcsövek cseréjét végig a Budakeszi úton. Ez a beruházás tulajdonképpen három elemből áll össze: a buszsáv a legnagyobb, emellett elkerülő utat szeretnénk építeni Telki felől Budaörs irányába, és egy új autóbuszállomást 240 P+R parkolóval. Az új buszvégállomás az Aldi melletti telken épülne, és Telki, Budajenő felől az elkerülő úton is elérhető lesz az új parkoló es buszvégállomás. Az elkerülő út esetében jelenleg öt nyomvonalat vizsgálunk, itt még sok részletet kell pontosítani.
 
🛤 🚲 A fórumon elhangzott kérdések egy része is az új elkerülő úttal kapcsolatban érkezett, ezeket igyekszünk figyelembe venni. Ugyanakkor mindenképpen fontos, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megkezdte az M1-es autópályán az új pátyi lehajtó építését, amelynek forgalomba helyezésével csökkenthető az átmenő forgalom a környékbeli településeken és új buszjáratok indulhatnak Kelenföld felé a térségből. Kérdésként elhangzott az is, hogy nem tudnánk-e bővíteni a parkoló kapacitást Budakeszin, hiszen ez a 240 a forgalomhoz mérten kevésnek tűnik. Ezzel kapcsolatban az egyik válasz, hogy természetesen igen, hiszen külön szintben is ki lehet alakítani parkolót, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az autós és autóbuszos forgalom hatvan százaléka Budakeszin belül képződik, tehát nem elsősorban a környékbeli településekről jönnek be a városba. Másrészt az autóbuszmegállók kerékpárral vagy gyalogosan sokkal könnyebben elérhetők, mint gépkocsival. Sok kérdés érkezett, hogy miért nincs kötött pályás közlekedés. Erről az álmunkról ugyan nem kell lemondani, de most az autóbuszsáv megépítése időszerű. Készült ezekről megvalósíthatósági tanulmány, érdemes ezzel foglalkozni, de számos más meglévő kötöttpályás rendszer fejlesztése vár a központi régióban megvalósításra, tehát mire Budakeszire elérhet a kötöttpályás közlekedés a jövőben, addigra a buszsáv beruházás sokszorosan megtérül már.
 
🚇 Ezen a fórumon is sérelmezték hozzászólók, hogy a Széna téri autóbusz végállomás megszüntetése miatt méltatlanok a le- és felszállási körülmények a Volánbuszokról, amivel sajnos maximálisan egyet kell értenünk. Dolgozunk azon a Volánbusszal, illetve a Budapesti Közlekedési Központtal, hogy a járatokat integráljuk, és közös buszcsaládot hozzunk létre annak érdekében, hogy a helyközi busszal utazók kulturáltabb körülmények között tudjanak átszállni a 4-es, 6-os villamosokról és a metróról.”
 
További információk a fejlesztésről:

 

Megosztom a cikket