„A munkám a hobbim!”
Csaknem 40 éve, 1986 óta oktatja Budakeszi és a térség településeinek lakóit autóvezetésre. Megszámlálhatatlanul sok jelentkezővel szerettette meg a vezetést. Mostanában pedig felkapott „sztárja” lett a médiának is. Ennek kapcsán kereste meg őt a Hírmondó szerkesztősége is, több évtizede működő „irodájában”, a Keszikult épületében. Budakeszin nagy ismertségnek, népszerűségnek és szeretetnek örvend a színes, közvetlen személyiségű Szűcs Lajosné, Marika néni.
Marika néni: Budakeszi „karrierem” 1986-ban kezdődött, mikor munkáltatóm, a Pest megyei ATI (Autóközlekedési Tanintézet) engem küldött ide, hogy a már korábban is működő KRESZ-tanfolyamot én folytassam a jövőben a művelődési központban. Ekkor még autóvezetés oktatás nem volt Budakeszin és a térségben, ahhoz be kellett menni a fővárosba, a Mester utcában lévő tanpályára A budakeszi oktatás csak a rendszerváltást megelőző évben indult el, mikor 1989-ben megalakítottam a saját, magán autós iskolámat, az ABC Autós Iskolát, harmadikként az országban. Ettől kezdve már komplett képzés volt, ahol a gyakorlati oktatás is része volt a munkánknak, amelyet Budapest mellett már Budakeszin és térség más helyén is elindítottuk.
A 80 -as évek végén, a 90-es években még közel sem volt olyan sok autótulajdonos, mint napjainkban, ezért aztán nem jelentkezett még annyi tini- és huszonéves korú autóvezetés oktatásra. Azt látom itt a KesziKult-ban, az ABC csütörtöki ügyfélfogadási napján, többségében ez a korosztály jelentkezik oktatásra.
Marika néni: Már akkoriban is lehetett 17 évesen autóvezetést tanulni, de kétségtelen, hogy a vezetésre jelentkezők zöme idősebb volt, mint napjainkban, meg a KRESZ-oktatás körülményei is egészen mások voltak akkoriban.
Milyen változások történtek a KRESZ-oktatásban?
Marika néni: 2003-ig, az ún. beülős, személyes kontaktusban működő tanfolyamokon sajátították el a KRESZ szabályait a tanulók. Ezt követően indult az online verzió használata a KRESZ-re való felkészítésben, melynek következtében tulajdonképpen megszűnt a szabályok eredményes, mélyreható megtanulásának az előfeltétele az oktató személyes kontaktusból való kiiktatásával.
Milyen körülmények között történik ez az online oktatás és az ezt követő KRESZ-vizsga? Már csak azért is adódik a kérdés, mert a 2003 előtti KRESZ-vizsgá-zóknak kevés tudomása lehet erről.
Marika néni: Egy mai online KRESZ-tanfolyam úgy működik, hogy megkap egy kódot a tanuló. Ebben a kütyüs világban a mai fiatalok pontosan tudják és élnek is ennek a rendszernek a használatával. Ennek a rendszernek van x fejezete, különböző témákkal. Mikor egy-egy ilyen téma lezárul – annak a megtanulása után – jönnek, az ún. kontroll kérdések, amik eldöntik, hogy sikeres volt-e a tanuló (mondjuk 87%-kal). Kellő százalékkal tovább engedi a rendszer, ha pedig nem, akkor kezdheti újra, és ugyanez történik akkor is, ha a tanfolyam közben megbetegedik a tanuló.
És mi van akkor, ha kontroll közben ott áll valaki a vizsgázó háta mögött és súg neki?
Marika néni: Sajnos erre nincsen rálátás! Könnyen előfordulhat, hogy valaki megadja a helyes válaszokat a vizsgázó helyett.
Az ún. beülős, személyes kontaktusban működő tanfolyamok teljesen megszűntek?
Marika néni: Nem szűntek meg! Lenne rá lehetőség napjaikban is, de a mai generáció a kényelmesebb, fotelben ülős, online variációt választja.
A csütörtöki napon, mikor az ügyfélfogadási napja van az ABC Autósiskolának a KesziKultban, az oktatásra jelentkezők felvétele mellett ingyenes konzultációt is tart azon tanulók számára, akik megakadnak a KRESZ-vizsgára készülődve. Mi ebben az üzlet az iskola számára?
Marika néni: Ezt az ingyenes felajánlását az iskolának általában az első bukás után veszik igénybe a tanulók. Amúgy meg nekem ez az ingyenes konzultáció nem munka – kiélem magamat abban, amit szeretek csinálni! A munkám a hobbim. A konzultáció nekem abból áll, hogy egy-két közlekedési helyzet ábráját felrajzolom, és én abból le tudom mérni, hogy hol tart a felkészülésben a tanuló. Ettől lesz személyre szabott a felkészülés.
Ön még napjainkban is ott ül a volán mellett, hogy felkészítse a tanulóit a sikeres gyakorlati vizsgára?
Marika néni: Múlt év szeptemberében befejeztem a gyakorlati oktatást, de 12 oktatóm folytatja a munkát.
Ön néhány hónapja felkapott sztárja a médiának! Mi történt, mi ez a nagy érdeklődés?
Marika néni: Tavaly decemberben már látni lehetett, hogy Volkswagen Jettámban hamarosan benne lesz az 1 millió km. Ezt az autót 2007-ben vettem a budakeszi Volkswagen Szalonban. Ez volt a 15. kocsim az életemben, mellyel autóvezetésre tanítottam a diákjaimat az elmúlt évtizedekben. Az utóbbi években pedig még a motorvezetést is ebből az autóból oktattam.
Hogy mi a különös ebben? Egyrészt az, hogy ezt a hatalmas távolságot nem egy ember teljesítette mindennapos használattal, hanem a sok-sok tanuló vezető, 2 órás váltásban, ami nyilván nem tesz jót egy kocsinak. Ennek dacára a motor, a futómű, a kormányzás és kormányrásegítés kiváló állapotban van a mai napig, 17 év után is. Persze ehhez kellett az állandó odafigyelés a motor állapotára, legfőképpen arra ügyeltem, hogy a kellő meny-nyiségű olaj mindig benne legyen a motorban.
Hogy jutott ez a média tudomására?
Marika néni: Lány unokám, aki Bécsben él és tökéletesen beszél németül, megírta az autóm történetét a Volkswagen anyavállalatának, akik írtak a Porsche Hungáriának, hogy csináljanak velem egy riportot. Ez a kuriózum aztán eljutott a HírTV Radar magazinjába, onnan a Blikkhez, majd a RTL-be, legvégül pedig a Kiskegyedhez, most pedig önökhöz, a Budakeszi Hírmondóhoz is.
Tényleg 82 éves? Frissessége, dinamikus mozgása, optimizmusa, lazasága nem ezt mutatja.
Marika néni: Tele vagyok célokkal a jövőt illetően, ameddig erőm van és mozogni tudok, dolgozom tovább. És hadd mondjak még egy mondatot! Bár nem Budakeszin élek, hanem Kispesten, a Wekerletelepen, de azt azért elmondhatom, hogy a 38 év itteni munka után én félig-meddig budakeszi lakos vagyok, és ez a kisváros a szívem csücske.
Horváth Jenő