Hasznos tanácsok a kánikula idejére

Az utóbbi években többször figyelhető meg rendkívüli, gyakran hosszantartó meleg időjárás hazánkban. A kánikula bárkinek okozhat egészségi panaszokat (fejfájás, szédülés), vagy kellemetlen tüneteket, rosszullétet, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a csecsemők és a kisgyermekek, a 65 évnél idősebbek, vagy a szívbetegségben és magas vérnyomás betegségben szenvedők. Nagyon fontos, hogy ők ? panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz.

 

Kánikulai napokon - ha csak tehetjük ? a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltsük otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben.

Nagy melegben ajánlatos zuhanyozni langyos vagy hideg vízzel naponta akár többször is!

 

A nap égető erejétől széles karimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védje magát. Fényvédő krémmel naponta többször is kenje be a bőrét.

 

Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákban végezzék a piaci bevásárlást.

 

Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! Idősebbek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!

 

Lehetőleg éjjel szellőztessen. Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben!

 

Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem!

Ne sétáltassuk a napon és ne öltöztessük túl a őségben a fiatal csecsemőt sem. Kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk, a játszótéren fa alatti válasszuk.

 

A fiatal csecsemők különösen sok folyadékot igényelnek, a szoptatáson kívül is mindig kínáljuk meg őket tiszta vízzel, vagy citromos teával a szoptatás után.

 

Ha mindenképpen szabadban kell tartózkodnia a kánikula idején:

 

-          Korlátozza a szabadlevegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig).

-          Napközben árnyékos helyen próbáljon pihenni.

-          Ha túl sokáig tartózkodik szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg szervezete lehűl és ezt követően ismét visszatérhet a kánikulába.

-          Csökkentse a fizikai munkavégzést. Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!

Mit és mennyit igyunk? ? Mit ne igyunk?

Nagy melegben ajánlott napi 4 liter folyadékot inni. Fontos a sópótlás is!!

Fogyasszon: vizet, ásványvizet, teát, szénsavmentes üdítőket, paradicsomlevet, aludttejet, kefirt, joghurtot, leveseket.

Kerülje a kávét, alkohol tartalmú italokat, magas koffein és cukor tartalmú szénsavas üdítőket.

 

Hőségben sokkal több folyadékot kell fogyasztani! A meleg és a fizikai munkavégzés fokozza az izzadást, a folyadékvesztést. Ne várjon addig, amíg szomjas lesz! Tudatosan igyon többet ilyenkor a szokásosnál! Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint, vagy alkoholt tartalmaz ? ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől.

 

Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet.