Get Adobe Flash player

Látogatóink

2010. november 20. óta
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa627
mod_vvisit_counterTegnap1201
mod_vvisit_counterEz a hét6003
mod_vvisit_counterMúlt hét6464
mod_vvisit_counterEz a hónap18908
mod_vvisit_counterMúlt hónap29247
mod_vvisit_counterÖsszesen3284234

Online látogatók: 16
Az Ön adatai: 54.82.29.141
,
Mai nap: 2018 jan. 19.

Luxus vagy kényszerűség?

Munka? Szakma? Pálya? Állás? Hivatás? Mit keresünk manapság? Mit szeretnének a középiskolások? Luxus vagy kényszerűség, ha a pálya- vagy szakmaválasztás, a továbbtanulás kérdése egyre inkább foglalkoztat bennünket?

 

 

 

 

Luxus vagy kényszerűség? Ezzel a projektzáró rendezvénycímmel találkozhattunk Grazban, 2012. június 28-án, amikor a Comenius Regio projekt 2010?2012 eseményeit, tapasztalatait összegeztük.

A szép grazi Schloßbergen található vendéglő konferenciatermében Wolfgang Erlitz úr, Steiermark tartomány pedagógiai intézetének vezetője nyitotta meg a tanácskozást. Ezután felváltva következtek a német és magyar nyelvű beszámolók. Elsőként Kovács Mária közoktatási szakértő, iskolaigazgató ismertette a magyar oktatási rendszer változásainak hatásait az érettségiző, pályaválasztó fiatalokra. A 2012?2013-ban életbe lépő változások erősen centralizált, így nagyobb jogbiztonságot és számonkérhetőséget adó rendszert eredményeznek. Örvendetesen kiemelt lépés a hároméves szakiskolai képzés visszaállítása, melytől remélik a szakmák presztízsének visszatérését is. A kötelezettségek felől közelítő törvény a közoktatás-köznevelés legfontosabb szereplőjének a diákokat tartja, ám ez az önmagukért vállalt felelősség alól nem menti fel őket, a közoktatási rendszerből ki is lehet kerülni. Tehát a pályaorientáció nem luxus, nem is kényszerűség, hanem személyes felelőssége a gyermeknek, a szülőnek és a tanárnak, hiszen a pálya, a hivatás hasznossága, sikeressége az egyén és a közösség életének közös érdeke.

A második előadást Dr. Peter Härtel, a Steiermark Gazdasági Társaság képviseletében azzal a kijelentéssel indította, hogy a pályaorientáció sokkal több, mint pusztán ?pálya? és ?orientáció?, mert jelenti ez az információgyűjtés, a tanácsadás, a személyes kompetenciák megerősítése, a talentumaink felismerése, a képzések és szakmalehetőségek megkeresésének gyakran hosszú és fáradalmas útját. Magyarázatként pedig a Budapesten 2011 decemberében megrendezett 6. életpálya-tanácsadás és szakpolitika világszimpózium kommünikéjéből idézett, miszerint az életpálya-fejlesztési rendszerek és szolgáltatások támogatják az egyéneket életpályájuk fejlesztésében az egyéni és a társadalmi haszon érdekében. Az az ausztriai kutatási eredmény is elgondolkodtató lehet, hogy az osztrák fiatalok közel 50 %-a problémaszituációként definiálja a pályaválasztást, illetve az iskola 15 különféle fontos feladatából csak a 12. helyre sorolják a pályaorientációt.

Noha nincs olyan ember, aki mindenről minden információval rendelkezve dönti el, milyen szakma felé induljon, de a karrier menedzselése közben szerzett tapasztalatok, minden gond ellenére, erősítik a vállalkozó kedvet. Az unalomig ismételgetett közmondás (Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.) bizony aktuálisabb, mint valaha.

Vincze Jutta tanárnő, a projekt felelőse a Nagy Sándor József Gimnáziumban német nyelven tartott lendületes prezentációt a kétéves folyamat budakeszi tanulságairól. Miközben 2012-től az egyetemi-főiskolai helyek száma csökken ? hiszen diplomás munkanélkülieket képezni senkinek nem lehet érdeke ?, növekszenek a lehetőségek a szakiskolákban, mert végre szembenéz a társadalom a jó szakmunkások hiányával és értékével.

A projekt két éve alatt három pályaorientációs kérdőívet töltöttek ki a diákok, a sokféle aktivitás többek számára jelentett segítséget, ezt láthatjuk a tesztek értékeléséből. Az első alkalommal a fiatalok 17 %-a, majd két évvel később, a harmadik kérdőív szerint már 52 %-ának volt teljesen határozott elképzelése az érettségi utáni terveiről. Az első megkérdezéskor a válaszolók 11 %-a nyilatkozott úgy, hogy a gimnázium után szakmát szeretne tanulni, 12 %-a külföldre készülne, 65 %-a pedig a felsőoktatást célozná meg. A harmadik megkérdezéskor, tehát sok információ birtokában, 19 %-uk akar szakmát tanulni, már ?csak? 5 %-a menne külföldre, az egyetemre-főiskolára készülők száma pedig 69 %. A szakemberek, tanácsadók segítségét a legtöbben már az érettségi előtt két évvel kérnék. Nos, a kétéves Comenius Regio projekt végéhez ért, de a munkánk nem. Sorjáznak a profán kérdések: milyen újabb kérdései, gondjai vannak a diákjainknak e téma kapcsán; hol, mikor és miből hívjunk referenseket, ki ennek a felelőse... A lifelong learning, az élethosszig való tanulás lehet, hogy alig valakit kerül el, a pályaválasztás egyre inkább nem életre szóló döntés. Fiataloknak és időseknek is megszívlelendő Benjamin Britten gondolata: ?A tanulás olyan, mint az evezés az áramlattal szemben, ha abbahagyjuk, visszasodródunk.?

A Bundesgymnasium Rein projektfelelőse örömmel számolt be arról, hogy egy ún. pályaorientációs vásár megrendezése aratott nagy sikert náluk. Szülők, illetve cégek segítségével 18 standot hoztak létre, ahol a gyógyszerészettől a légi közlekedésig, a szociális munkától az újságírásig sok-sok kérdéssel ostromolhatták a kiállítókat, s az is előfordult, hogy egészen más kép rajzolódott ki bennük az eddig vágyott álomszakmájukról, így akár a nagyobb rálátás azt is eredményezhette, hogy álomszakmát váltottak. A kiállítók bizony meg is lepődtek, hogy a fiatalok milyen nagy érdeklődést mutattak a cégek és tevékenységeik iránt, így a gimnázium elhatározta, hogy ezt a rendezvényt jövőre is megtartja (fölvéve az iskola éves programjába, de akkor már nem a Comenius Regio projekt részeként).

A magyar partnerek legutolsó referátumát Béres Magdolnától, a Nagy Gáspár Városi Könyvtár vezetőjétől hallhattuk. A könyvtár számos információ összegyűjtésével és előadások szervezésével segítette a diákokat a pályaorientáció témájában. A könyvtár linkajánlókkal (pl. www.felvi.hu, www.szakkepesites.hu, www.nive.hu, www.npk.hu, www.epalya.hu, www.helpi.hu, www.fppti.hu, http://europa.eu/youth, http://ec.europa.eu/ploteus, http://www.eurodesk.hu), állandóan frissülő könyvajánlókkal is segíti a fiatalok tájékozódását. A könyvtár munkatársai által szervezett legutolsó előadás különös aktualitást kapott az új köznevelési törvény tükrében, hiszen azoknak a diákoknak, akik most kezdik a középiskolát, érettségiig 50 óra önkéntes munkát kell végezniük. Az ominózus utolsó (2012. április 26.) előadást két fiatal beszámolója alkotta: egyikük Németországban segített fogyatékkal élőknek, a másik pedig előbb Olaszországban dolgozott egy biofarmon, később szovátai gyerekek között önkénteskedett. Bizony, dr. Málnási Gábor pályaválasztási tanácsadó (aki többször tartott a projekt keretében előadást nálunk) Nők Lapja-beli mondata kell, hogy félelem helyett okos körültekintést váltson ki belőlünk: miszerint a jó diploma ma már kevés.

A tanácskozást lezárandó a Modeschule Graz munkatársai kreatív, játékos formában összegezték kétéves projekttevékenységüket. Egy BOSKII nevű kis játékpatkánnyal, számokkal ellátott mezőkön lépegetve, a pályaválasztás sikeres és sikertelen lépései szerint haladva szimulálták a divatiskolások jövőre vonatkozó döntéseit, akcióit. (A BOSKII szó a projekt német nevének rövidítése: Berufsorientirung in der Sekudarstufe 2.) A Modeschule diákjainak fejlődését dokumentálja az első évtől vezetett portfólió, így erősségeik, gyengeségeik egyaránt követhetők, de az évek során összegyűjtött anyagok az álláspályázatok alapjai is lehetnek. Az ottani kollégák is tapasztalták, hogy a kérdések hiánya nem egyenlő a problémák hiányával; inkább nem tudják, hol és hogyan lássanak neki a pályaválasztás folyamatának. A koncepció kidolgozása után fontos, hogy pontos határidőket tűzzenek ki a fiatalok. Jó kezdeményezésük, hogy egyéni és közösségi karrier ?coaching?-okat is tartanak. Az iskola úgy is segíti a fiatalokat, hogy toborzó napot rendez, amikor a különféle cégek vezetői szétnézhetnek náluk leendő munkatársaikat keresve a diákok közt. Die Welt ist dein Laufsteg ? Az élet a kifutód címmel pedig előadássorozatot rendeztek a gazdaság szereplőit vendégül látva, hogy a tanulók, illetve az egyetemek, a vállalkozók, az ipar képviselői megismerhessék egymás lehetőségeit, elvárásait.

Így zárult hát a kétéves projekt, de csak az. A közös kiadvány más tanároknak is támpontokat nyújt, hogyan is segítsék diákjaikat. A munka nem áll meg: újabb és újabb kihívások adódnak, újabb és újabb fiatalok érkeznek, akik hely- és munkakeresésének, hivatásukra találásának részesei lehetünk.

 

 

Budai Gabriella

Ma 2018. január 19., péntek, Sára és Márió napja van.